Wat zijn de voor- en nadelen van Shopify?

Als je geïnteresseerd bent in het maken van webshops of van plan bent de wereld van e-commerce in te duiken, dan ga je ongetwijfeld te maken krijgen met programma’s als Shopify. Maar wat is Shopify dan precies? Lees verder, dan leggen we dit haarfijn voor je uit. Ook bespreken we welke voor- en nadelen Shopify met zich meebrengt én of het überhaupt wel de moeite waard is.

Wat is Shopify?

Shopify is een e-commerce-platform dat op de markt is gebracht om het maken en beheren van webshops eenvoudiger te maken. Shopify is opgericht in 2006 in Canada en is momenteel uitgegroeid tot één van de grootste platforms voor webshops, met meer dan een miljoen gebruikers wereldwijd.

Met Shopify kun je eenvoudig zelf aanpassingen doen aan jouw webshop, zonder dat je daar programmeer skills voor nodig hebt. Ook kun je met Shopify makkelijk de bestellingen, betalingen en voorraden van jouw online webshop beheren. Klinkt goed, toch? Verder biedt Shopify ook een aantal handige tools en sjablonen, waarmee je zelf de mooiste ontwerpen kan maken.

Daarnaast is Shopify geïntegreerd met andere tools en diensten zoals social media, marketing en Google Analytics. Kortom, Shopify is een krachtig e-commerce platform dat gericht is op eenvoudig en intuïtief gebruik, ongeacht je technische achtergrond of omvang van je bedrijf.

  • In your face splash.
  • Bright like a flash.
  • Not afraid to clash.
  • In your face splash.
  • Bright like a flash.
  • Not afraid to clash.

Wat zijn de voordelen van een Shopify webshop?

De 4 voordelen van Shopify

1. Shopify is SaaS

SaaS staat voor Software-as-a-Service, dit wordt tegenwoordig steeds meer gebruikt in de development wereld en dus ook in Shopify. Heel leuk natuurlijk, maar wat betekent dit precies? Het antwoord op deze vraag is erg lang, maar het belangrijkste dat jij moet weten is dat SaaS het omslachtige gedoe uit IT haalt en draait in de cloud.

Het komt er eigenlijk op neer dat je met Shopify nooit security updates hoeft te doen. Daarnaast hoef je je ook nooit druk te maken over hosting en bandbreedte. Dit is niet het enige, want Shopify crasht vrijwel nooit en heeft een uptime van 99,98%. Niet slecht, toch?

Shopify werkt op basis van abonnementen. Je hoeft dus niet in één keer een smak geld te betalen voor het laten maken van je webshop. Shopify biedt 3 verschillende abonnementen; ‘Basic’, ‘Shopify’ en ‘Advanced’, waarbij je steeds meer functies krijgt naarmate je een duurder abonnement kiest. Zie de afbeelding hieronder voor de prijzen. Voor grote bedrijven met een groot volume, is er ook de optie tot Shopify Plus. Dit is echter wel erg prijzig want de kosten hiervoor beginnen vanaf $2000,- per maand.

2. Shopify is gebruiksvriendelijk

Shopify maakt het zijn gebruikers graag zo makkelijk mogelijk. Hoe doen ze dat dan? Heel simpel, door de drempel te verlagen met betrekking tot de vereiste kennis over de technologie van hun webshop. Hierdoor is het een stuk toegankelijker als je weinig kennis hebt over de technologie achter webshops en kun je je meer focussen op andere taken binnen je bedrijf.

3. Shopify versimpeld en optimaliseert sales en marketing

Om een makkelijk overzicht te houden heeft Shopify verschillende opties om jouw marketing en sales bij te kunnen houden. Met Shopify is het mogelijk om vanuit een enkel dashboard meerdere verkoopkanalen, zoals Amazon, eBay, Facebook, Instagram en WhatsApp tegelijk te bedienen. Op deze manier kun je jouw sales en marketing op een efficiënte en makkelijke manier beheren.

Ook kun je de checkout op de webshop verbeteren door up- en cross-sell mogelijkheden toe te voegen. Hierdoor kunnen klanten makkelijk vergelijkbare artikelen toevoegen, andere betaalmethodes selecteren en andere verzendopties kiezen. Dit helpt allemaal om jouw sales te optimaliseren.

4. Shopify verhoogt je traffic en conversie

Shopify is altijd bezig met het verbeteren van hun platform, waarbij ze een grote focus leggen op conversies. Daarom is Shopify volledig responsive en geeft Shopify je veel rapportages en data analytics waarmee je je conversieratio en retentie kunt boosten. Om de traffic te verhogen hebben de developers van Shopify veel verbeteringen op gebied van SEO prestaties verwerkt in Shopify.

  • In your face splash.
  • Bright like a flash.
  • Not afraid to clash.
  • In your face splash.
  • Bright like a flash.
  • Not afraid to clash.

Wat zijn de nadelen van een Shopify webshop?

De 4 nadelen van Shopify

We hebben nu een aantal voordelen van Shopify doorgenomen, maar zoals met eigenlijk alles zitten er ook een aantal nadelen verbonden aan Shopify. Deze nadelen hebben we hieronder voor je uitgewerkt.

1. Kosten

Het eerste nadeel aan Shopify is dat het behoorlijk prijzig kan zijn. Je krijgt weliswaar 14 gratis proefdagen, maar daarna zal je moeten kiezen uit verschillende prijspakketten. Voor kleinere bedrijven kunnen de maandelijkse abonnementskosten en transactiekosten hoger uitvallen in vergelijking met andere e-commerce platforms.

Als je ervoor kiest om je website te bouwen met een ander CMS zoals WordPress, dan zal je een voorinvestering moeten doen maar hoef je geen abonnementskosten te betalen. Op de lange termijn kan je hiermee goedkoper uit zijn.

2. Beperkt maatwerk

Er is binnen Shopify weinig ruimte voor maatwerk. Shopify biedt weliswaar een breed aantal opties om zelf thema’s te customizen, maar het is niet standaard mogelijk om zelf aanpassingen te maken. Shopify is daarom niet het meest geschikt als je veel waarde hecht aan maatwerk bij het maken van een webshop.

3. Beperkte controle over SEO

Shopify maakt gebruik van een standaard structuur, die niet altijd zoekmachine vriendelijk is. Het is mogelijk om titels en meta omschrijvingen te optimaliseren, maar Shopify biedt beperkte controle over meer geavanceerde SEO-functies zoals het gebruik van URL’s of hreflang-tags. Hierdoor heb je met Shopify dus een beperkte controle over je SEO en dit kan nadelig zijn als je vindbaarheid een hoge prioriteit is.

4. Afhankelijk van ‘third-party’ apps

Hoewel Shopify veel apps biedt die beschikbaar zijn om de functionaliteit van het platform te verbeteren, komen deze apps vaak met een extra kostenpost. Dit betekent dat gebruikers vaak moeten betalen voor functionaliteiten die standaard op andere e-Commerce platformen worden aangeboden. Dit kan ook weer extra kosten met zich meebrengen, waar van tevoren niet op gerekend was.

Is Shopify de moeite waard?

Overweeg jij om een webshop te laten maken met Shopify? Dan zijn er een aantal zaken die je als ondernemer moet overwegen, om erachter te komen of het voor jou de moeite waard is.

Ben je als (beginnende) ondernemer van plan om een webshop op te zetten? Dan is het zeker aan te raden om eens naar Shopify te kijken. Door de beperkte kennis die je nodig hebt over de technische achtergrond, is het opzetten en beheren van de webshop erg toegankelijk voor beginners.

Ook voor kleine of middelgrote bedrijven is Shopify ideaal om hun producten te verkopen. Het platform biedt verschillende abonnementen, waardoor het geschikt is voor verschillende budgetten. Daarnaast is Shopify ook erg schaalbaar, wat het mogelijk maakt om mee te groeien met jouw bedrijf.

Voor grote ondernemingen met complexere e-commerce behoeften, kan Shopify wat beperkender zijn. Shopify heeft weliswaar verschillende ingebouwde functionaliteiten, maar schiet tekort als het gaat om specifieke aanpassingen of integraties. Omdat grote bedrijven hier vaak wel behoefte aan hebben, is het voor hen niet altijd de moeite waard.

Als je als ondernemer of bedrijf volledige controle wil hebben over de technische infrastructuur van jouw webshop, dan is Shopify waarschijnlijk niet voor jou. Als je volledige controle wil over de technische aspecten zoals hosting, serverconfiguratie en code-aanpassingen, dan kan Shopify beperkend zijn.

Het platform biedt namelijk een beheerde omgeving, wat betekent dat je beperkt bent in infrastructuur mogelijkheden die Shopify biedt. Ook voor maatwerk laat Shopify weinig ruimte over, buiten de functionaliteiten die beschikbaar zijn in de Shopify App store.

Shopify webshop laten maken of toch een ander CMS?

Wil jij een Shopify webshop laten maken? Of wil je toch liever een webshop laten maken met een ander CMS? Onze developers helpen je graag verder om jouw droom webshop te realiseren.
 
Twijfel je of Shopify het geschikte CMS voor jouw webshop is? Je kunt altijd bij ons terecht voor vrijblijvend advies over het kiezen van een CMS. 

Daarnaast kunnen wij ook maatwerk leveren als geen ander! Neem direct contact op, dan bespreken we samen de mogelijkheden.

Deze CMS’en gebruiken wij om websites te bouwen:

  • Dashed is ons home-made CMS, gebaseerd op het meest populaire PHP framework, Laravel. Onderhoud, veiligheid en snelheid staan hier altijd voorop!

    Laravel
  • Shopify is hét CMS voor een overzichtelijke webshop, die je in no-time gelanceerd hebt. Shopify is een veilige en gangbare keuze voor bijna iedere webshop.

    Shopify
  • WordPress websites staan bekend om hun gebruiksgemak. Vooral het plaatsen en bewerken van content is een piece of cake in WordPress.

    Wordpress
  • Statamic is volledig customizable en daarnaast ook nog eens makkelijk in gebruik. Met Statamic kies je voor een op maat gemaakte website met een gebruiksvriendelijk CMS.

    Statamic
  • We are Dashed
  • We are Dashed
  • We are Dashed
  • We are Dashed
  • We are Dashed
  • We are Dashed
  • Not afraid to double bluff
  • Not afraid to double bluff
  • Not afraid to double bluff
  • Not afraid to double bluff
  • Not afraid to double bluff
  • Not afraid to double bluff

Ready to level up? INSERT COINS
TO PLAY

Durf te investeren in groei. Dashed is voor ondernemers die willen winnen. Neem contact met ons op, dan komen we graag bij je langs voor een next level website. Get Dashed en level up! Waar wacht je nog op?

Get DASHED