Wordpress SEO

WordPress is momenteel het meest gebruikte CMS ter wereld. Meer dan 43% van alle websites zijn gemaakt met WordPress. Het totaal aantal websites ter wereld blijft groeien en daardoor wordt de concurrentie om hoger te scoren in Google ook steeds hoger.

Daarom leek het ons een goed idee om een blog te schrijven over alle ins en outs van WordPress SEO, zodat je jouw WordPress website hoog kunt laten scoren in Google. Lees gauw verder, want er valt genoeg te doen!

  • In your face splash.
  • Bright like a flash.
  • Not afraid to clash.
  • In your face splash.
  • Bright like a flash.
  • Not afraid to clash.

Wordpress SEO tips voor 2023

Als het gaat om WordPress SEO, maken we onderscheid tussen 2 onderdelen: on-page SEO en off-page SEO. Beide zijn essentieel om de vindbaarheid van je website te verbeteren. Hieronder geven we je tips over hoe je beide optimaal kunt inzetten, zodat jij straks hoger kan scoren in Google.

On-page SEO tips voor wordpress

Op het gebied van on-page SEO hebben we 8 tips om de vindbaarheid van jouw Wordpress website te verbeteren. Deze hebben we hieronder voor je op een rijtje gezet.

1. Maak gebruik van plugins zoals Rank math en Yoast

Installeer een SEO plugin in je Wordpress website. Hierdoor krijg je inzicht over de prestaties van je website over het verloop van tijd. Dit inzicht kan je vervolgens gebruiken om je website verder te optimaliseren.

De populairste SEO plugin in WordPress is YOAST SEO, die ook nog eens gratis te gebruiken is. Een andere goede plugin is bijvoorbeeld Rank Math. Beide plugins helpen je met een aantal belangrijke zaken zoals:

  • Pagina analyse op basis van target keywords

  • Het aanpassen van Meta beschrijvingen en SEO titles

  • Automatisch XML sitemaps genereren

  • Breadcrumbs inschakelen

  • Sociale en schema markups toevoegen

YOAST SEO heeft momenteel meer dan 5 miljoen installaties, met een beoordeling van 5 sterren. De plugin kun je gratis downloaden vanuit het WordPress dashboard van je website. Dit kun je heel simpel zelf doen door YOAST SEO in te vullen in de zoekbalk bij ‘Add new’ onder de categorie ‘installed plugins’.

Vervolgens klik je op ‘install now’ vervolgd door de blauwe ‘activate’ knop. Zodra de plugin is geïnstalleerd, verschijnt links in je menu een nieuwe SEO sectie.

2. Optimaliseer je titel tags

De tweede tip die we je meegeven is om de titel tags in je blogs en pagina’s te optimaliseren. Om te beginnen is het belangrijk dat je het focus zoekwoord in de titel tag van je blog of pagina plaatst. (zie de zwarte pijl)

Vroeger dachten we dat het essentieel was om zoekwoorden vooraan in de titel te plaatsen voor betere zoekresultaten, maar nu verschuift deze gedachte. Hoewel het nog steeds belangrijk is om zoekwoorden aan het begin te plaatsen, spelen andere factoren zoals CTR (click-through-rate) ook een rol bij optimalisatie, samen met de relevantie van zoekwoorden.

Bij het toevoegen van het focus zoekwoord in je titel tag, zijn er een paar dingen waar je rekening mee moet houden. Zo beperkt Google de lengte van de titel op basis van pixels. Google laat slechts de eerste 600 pixels van je titel zien in de zoekresultaten.

Veel plug-ins laten het aantal tekens (meestal rond de 65) die je kan gebruiken zien, zodat je makkelijk een titel kan formuleren van het juiste formaat. Maak daar dus vooral gebruik van!

Een effectieve methode om je CTR te verhogen, is door A/B testen toe te passen. A/B testen kunnen ook helpen om je content als relevanter over te laten komen in de ogen van Google. Sommige plugins hebben tools die je titel tags en meta beschrijvingen A/B kunnen testen, hiermee kun je jouw CTR verbeteren.

Een andere factor waar je rekening mee moet houden bij het optimaliseren van je titel tags, is of je jouw bedrijfsnaam aan het einde van de titel tag wilt plaatsen. Als je ervoor kiest dit te doen, is het belangrijk om te weten dat Google soms besluit om je titel tag aan te passen. Dit kan als gevolg hebben dat je een door Google gegenereerde titel tag krijgt.

3. Verbeter je meta omschrijvingen

Je kunt je meta omschrijvingen gebruiken om hoger te ranken, door je target keyword erin terug te laten komen. Daarnaast heeft de meta omschrijving ook invloed op je CTR. De meta omschrijving kan namelijk bezoekers van de zoekresultaten overtuigen om op jouw link te klikken in plaats van die van een concurrent.

Het is heel simpel: hoe hoger je CTR, hoe hoger het verkeer naar jouw website is. Als bezoekers die op de link naar jouw webpagina klikken niet terug gaan naar Google, geeft dit een signaal af dat je content kwalitatief goed is. Als gevolg hiervan kan Google je pagina hoger laten scoren.

We raden je nogmaals aan om gebruik te maken van WordPress SEO plugins bij het maken van een meta omschrijving. Zo zorg je ervoor dat je binnen de limiet blijft van het maximaal te gebruiken tekens. (zie de zwarte pijl)

4. Maak gebruik van het juiste aantal woorden

Het klinkt misschien een beetje als een open deur, maar de kwaliteit van je content is erg belangrijk voor zowel Google als je bezoekers. Een zwaarwegende factor hierbij is het aantal woorden dat je in je content gebruikt.

Over het algemeen is het beter om content te publiceren met een hoger aantal woorden. Dit geldt natuurlijk niet voor iedere soort content, zo is vaak het tegenovergestelde juist bij nieuwssites. Zij moeten namelijk content snel publiceren om relevant te blijven en lezers snel op de hoogte te stellen van nieuwe gebeurtenissen.

Bij het bepalen hoeveel woorden er in een artikel zouden moeten zitten is het doel en de zoekintentie. Zo heeft een artikel als deze eenmaal meer uitleg nodig dan een artikel waarin je uitlegt hoe je veters strikt.

In de onderstaande afbeelding is een visuele weergave van het aantal woorden op een webpagina versus de positie in de zoekresultaten van Google. Je kunt heel duidelijk zien dat de top 3 van de rankings gemiddeld gezien geneigd is om content te hebben met een hoger aantal woorden (richting de 2000 woorden).

(bron van de afbeelding: backlinko.com)

Een voordeel van content met een hoger aantal woorden is dat je niet alleen beter scoort op focus zoekwoorden, maar dat de kans ook groter is dat je beter zal scoren op long-tail zoekwoorden. Logisch natuurlijk, want een langere tekst die dieper op onderwerpen ingaat bevat ook meer informatie en combinaties van zoekwoorden.

Wij maken hier zelf ook graag gebruik van, zoals je misschien al was opgevallen aan de lengte van deze tekst ;).

5. Gebruik gerelateerde sleutelwoorden

Het is vanzelfsprekend dat je focus zoekwoord goed terug moet komen in de tekst om de SEO van jouw WordPress pagina te verbeteren. Maar om nog betere resultaten te krijgen raden wij aan om ook zo veel mogelijk gerelateerde sleutelwoorden te verwerken in je tekst. Je kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan synoniemen of gerelateerde thema’s.

Als je bijvoorbeeld een artikel schrijft over ‘de beste gym oefeningen voor je benen’, dan is het logisch dat daar sleutelwoorden in terugkomen zoals ‘squats’, ‘lunges’, ‘hamstrings’ en ‘quadriceps’. Dit zijn namelijk logische sub-onderwerpen binnen het onderwerp van het artikel. Google is slim genoeg om deze sub-onderwerpen te herkennen.

Er zijn handige tools zoals ‘Semrush writing assistent’, die je kunnen helpen met het genereren van geschikte sleutelwoorden voor in je teksten.

6. Voeg anker links toe in lange content

Als je weleens lange content op een website hebt gelezen, dan ben je ongetwijfeld weleens anker links tegengekomen. Met anker links kun je naar verschillende onderdelen op de pagina springen. Ze zijn er eigenlijk om de gebruikerservaring van je bezoekers te verbeteren. Dit zie je bijvoorbeeld vaak in de vorm van een inhoudsopgave.

Anker links zijn een uitstekende manier om de gebruiksvriendelijkheid voor jouw bezoekers te verbeteren. Het bespaart namelijk veel tijd om te zoeken en mensen gebruiken van nature eenmaal het liefst zo min mogelijk energie.

Anker links kunnen ook verschijnen onder de titels van je weergave op de zoekresultaten van Google. Bezoekers kunnen hier op klikken om direct naar de desbetreffende pagina te surfen.

7. Focus op E-A-T

E-A-T (Expertise, Autoriativeness en Trustworthiness) wordt in Google’s Search Quality Raters richtlijnen benadrukt en is een concept dat zich de afgelopen jaren heeft ontwikkeld onder SEO experts. Het idee is dat websites moeten worden gebouwd met E-A-T in het achterhoofd, wat betekent dat ze weten waar ze het over hebben wat betreft hun vakgebied en daarnaast autoriteit en betrouwbaarheid uitstralen.

E-A-T gaat voornamelijk over het opbouwen van trustworthiness voor zowel Google als jouw bezoekers. Er zijn verschillende manieren om dit voor elkaar te krijgen. Zo kun je in een blog bijvoorbeeld een expert aan het woord laten, een schrijversprofiel onderaan de pagina plaatsen of een linkje plaatsen naar een artikel dat betrouwbaar is.

Welke belangrijke pagina’s moet je dan op je website hebben staan? Hieronder hebben we een lijstje gemaakt met de pagina’s die je op zijn minst op je WordPress website moet hebben staan:

  • Een over ons pagina: Hier vermeld je basisinformatie over het bedrijf, zoals de activiteiten en de doelen die worden nagestreefd. Daarnaast vermeld je welke producten/diensten worden aangeboden en is er ruimte om wat te laten zien over de teamleden van het bedrijf.

  • Een contactpagina: Hier vermeld je gegevens zoals het adres, het telefoonnummer en e-mailadres van het bedrijf. Daarnaast is het ook gebruikelijk om een contactformulier te plaatsen, zodat bezoekers makkelijk contact kunnen zoeken en tegelijk een vraag kunnen stellen.

  • Een disclaimer-pagina, privacybeleid en algemene voorwaarden: Dit zijn de juridische pagina’s van je website. Als je advies geeft op je website, via bijvoorbeeld blogs, dan is het gebruikelijk om een disclaimer-pagina te plaatsen. Als je website gebruikersgegevens verzamelt, dan is het verplicht om te voldoen aan de AVG en/of CCPA. Als je producten/diensten verkoopt, dan ben je ook verplicht om algemene voorwaarden te vermelden.

Een andere manier om de betrouwbaarheid van je website te verhogen, is door gebruik te maken van klantcases. In deze klantcases kun je reviews van klanten uitwerken, zodat bezoekers van je website dit ook kunnen zien. Dit geeft een vertrouwd gevoel aan de bezoekers wanneer zij overwegen om een product/dienst aan te schaffen.

Verder is het belangrijk om backlinks te bouwen, een schrijversprofiel onderaan pagina’s of blogs toe te voegen en veel gebruik te maken van interne links zodat Google ziet dat je een autoriteit bent op een bepaald onderwerp.

8. Geeft mijn pagina antwoord op de zoekvraag?

Deze tip bekijkt het WordPress SEO vanuit een ander perspectief en focust zich niet zozeer op het optimaliseren van de content door middel van allerlei trucjes. Plaats jezelf eens in de schoenen van de mensen die op Google naar (jouw) content zoeken. Zij gebruiken bepaalde zoekwoorden om de informatie die zij nodig hebben te vinden.

Bijvoorbeeld: Iemand die op zoek is naar nieuwe kleding voor kerst vult zoekwoorden in, die afhankelijk zijn van zijn/haar wensen. Als webshop voor kleding kan jij daar op inspelen. Als het een vrouw is, vult ze waarschijnlijk zoekwoorden in als ‘leuke jurk kerst’, ‘mooie blouse kerst’, ‘kleding voor kerstdiner’ enzovoort.

Door je in te leven in jouw potentiële bezoekers, kun je voorspellen welke zoekwoorden ze waarschijnlijk gebruiken. En die kun je vervolgens verwerken in jouw SEO strategie, zodat zij uiteindelijk op jouw website terechtkomen.

Bezoekers kijken tussen de resultaten naar wat zij interpreteren als ‘het beste’ antwoord en daar klikken ze op. Dus, stel jezelf de vraag: Geeft mijn pagina het beste antwoord op de zoekvraag (van de potentiële bezoekers)?

Pas de inhoud van je pagina aan, zodat zij vinden wat ze willen vinden en speel in op de zoekintentie van de potentiële bezoekers. Probeer ze te bieden wat ze zoeken, zodat ze op jouw link klikken én daar ook blijven.

9. Werk aan je interne linkstructuur

Interne links verwijzen de bezoekers van de ene pagina op een website naar een andere pagina op dezelfde website. Interne links zijn erg goed voor de SEO van je website, maar zijn daarnaast ook praktisch. Interne links maakt het navigeren door je website makkelijker voor bezoekers.

Je kunt de links gebruiken als je verwijst naar bepaalde content, waar iets over geschreven staat op je website. Ook kan je interne links gebruiken als je actief naar een pagina verwijst.

Interne links zijn belangrijk om een aantal redenen:

  • Gebruiksvriendelijkheid: Het gebruik van interne links maakt het navigeren door je website makkelijk voor bezoekers.

  • Structuur aanbrengen: Als je veel interne links gebruikt op je pagina’s, helpt het je website te structureren. Er ontstaat uiteindelijk een spinnenwebstructuur, waarbij de pagina’s met elkaar verbonden zijn.

  • Autoriteit in Google: Als je veel interne links gebruikt op je website, ziet Google je website als iets waardevols want het straalt autoriteit uit. Dit is bevorderlijk voor je ranking in de zoekresultaten.

Off-page SEO in wordpress

Op het gebied van off-page SEO hebben we 4 tips om de vindbaarheid van jouw website te verbeteren. Deze hebben we hieronder voor je op een rijtje gezet.

1. Backlinks

De eerste tip die we je meegeven over off-page SEO, gaat over het bouwen van hoogwaardige backlinks. Backlinks zijn erg belangrijk als het gaat om WordPress SEO. Google kijkt namelijk naar backlinks om de mate van autoriteit van een webpagina te bepalen. Daarnaast gebruikt Google deze informatie ook om verwante sites te tonen met ondersteunende informatie.

Hoe meer domeinen naar jou linken op hun website, hoe beter je zal scoren. Echter gaat het niet alleen om het aantal links dat naar jou verwijst. De hoogte van de autoriteit van het domein heeft een grote invloed. Hoe hoger de autoriteit van het domein dat naar jou verwijst, hoe beter. Zo is een backlink van een overheidssite veel waardevoller dan een linkje van de website van de bakker om de hoek.

Er bestaan handige tools die je een overzicht geven van je backlinkprofiel. Een voorbeeld van zo’n tool is Ahrefs. In dit overzicht staat handige informatie, zoals het aantal backlinks naar je website, het aantal verwijzende domeinen, zoekwoorden waarmee verwezen wordt en meer.

2. Fix dode links

Dode links zijn links die nergens naar verwijzen. Dit vinden bezoekers over het algemeen niet prettig en gelijk hebben ze. Dit heeft niet alleen een negatieve invloed op de gebruikerservaring, maar Google straft dit ook. Als je veel dode links op je website hebt, kan dat een negatief effect hebben op je rankings in de zoekresultaten.

Er zijn 3 verschillende soort dode links:

  • Dode uitgaande links: Dit zijn alle niet werkende links op je website, die verwijzen naar andere websites.

  • Dode interne links: Dit zijn alle niet werkende links op de pagina’s op jouw website, die verwijzen naar andere pagina’s op jouw website.

  • Dode inkomende links: Dit zijn alle niet werkende links van andere websites, die verwijzen naar jouw website.

Oké, maar hoe fix je dode backlinks dan? Heel simpel, hieronder staan een aantal stappen die je kunt doorlopen om dode backlinks te fixen.

  • Identificeer dode backlinks: Gebruik tools zoals Google Search Console, Ahrefs of SEMrush om dode backlinks naar je website te vinden. Deze tools kunnen je helpen bij het identificeren van pagina's die niet meer beschikbaar zijn of waarvan de URL is gewijzigd.

  • Beoordeel de waarde van de backlink: Niet alle dode backlinks zijn het waard om te herstellen. Kijk naar de autoriteit en relevantie van de verwijzende website. Als de website betrouwbaar en relevant is, kan het de moeite waard zijn om actie te ondernemen.

  • Neem contact op met de verwijzende website: Benader de eigenaar van de website met de dode backlink en informeer hen over het probleem. Vraag vriendelijk of ze de link kunnen bijwerken of verwijderen en vervangen door een werkende link.

  • Biedt alternatieve links of content aan: Als je een dode backlink wilt vervangen, kun je suggesties doen voor andere relevante pagina's op je website die kunnen worden gelinkt. Biedt waardevolle en nuttige content aan als alternatief.

  • Monitor en onderhoud: Houd regelmatig de status van je backlinks in de gaten en blijf werken aan het herstellen van dode backlinks. Blijf ook nieuwe backlink mogelijkheden verkennen om je websiteverkeer en autoriteit verder te verbeteren.

3. Werk aan de gezondheid van je website

Als we spreken over de gezondheid van je website, dan hebben we het over alles wat betrekking heeft op de prestaties, functionaliteit en veiligheid van een website. Een gezonde website is een website die goed presteert, makkelijk te gebruiken is en veilig is voor bezoekers.

Hieronder hebben we een aantal tips voor je op een rijtje gezet, die je kunnen helpen de gezondheid van jouw website te verbeteren:

  • Laadsnelheid: Zorg ervoor dat je website snel laadt, zonder vertragingen. Dit is belangrijk omdat bezoekers anders snel afhaken en naar andere websites gaan.

  • Responsiviteit: Zorg ervoor dat je website responsief is en zich aanpast aan verschillende apparaten en schermformaten. Dit is belangrijk omdat steeds meer mensen websites bezoeken via mobiele apparaten.

  • Beveiliging: Zorg ervoor dat je website is beveiligd met een SSL-certificaat en andere beveiligingsmaatregelen. Zo kun je de privacy en veiligheid van bezoekers waarborgen.

  • Gebruiksvriendelijkheid: Zorg ervoor dat je website gebruiksvriendelijk is door het navigeren binnen de website zo makkelijk mogelijk te maken. Dit kan je bijvoorbeeld doen door interne links te gebruiken.

  • Content kwaliteit: Zorg ervoor dat de content op je website van hoge kwaliteit is, die relevant is voor jouw doelgroep. Dit is niet alleen van belang voor SEO, maar zorgt er ook voor dat de bezoekers vinden wat ze nodig hebben op jouw website.

  • Technische prestaties: Zorg dat de technische prestaties op jouw website in orde zijn. Je kunt hierbij denken aan een goede structuur, metadata en SEO.

4. Werk aan een goede contentstrategie

Om een goede contentstrategie op te zetten is het belangrijk dat je de goede content kies om over te schrijven. Dit betekent dat je niet zomaar lukraak onderwerpen kiest, maar probeert ‘topical authority' te creëren. Topical authority is de mate waarin een website wordt erkend als een betrouwbare en deskundige bron op een specifiek onderwerp binnen een bepaalde branche of niche.

Om hier een voorbeeld van te geven: Als je een artikel schrijft over de beste gymoefeningen, dan komen er sleutelwoorden in terug zoals ‘squats’, ‘lunges’, ‘hamstring’, etc. Om je topical authority te verhogen zou je dan ook artikelen kunnen schrijven over ‘de perfecte squat’, ‘waarom lunges jouw gains kunnen verhogen’ en ‘hamstrings, de biceps van je benen’.

Je moet als het ware in clusters denken, waarbij deze clusters elkaar aanvullen, zodat Google jouw website als een betrouwbare bron van informatie over een bepaald onderwerp gaat zien.

Beste SEO plugins voor Wordpress

We hebben het eerder in deze blog al gehad over 2 handige SEO plug-ins voor WordPress: YOAST SEO plugin en Rank Math plugin. Deze plug-ins zijn voornamelijk gericht op het doen van een laatste SEO-check. Ze helpen je met het voorspellen of je webpagina goed zal gaan scoren op de zoekresultaten.

Zo werkt YOAST SEO bijvoorbeeld met bolletjes: groen, geel en rood. Als je een groen bolletje ziet, hoeft dit namelijk nog niet te betekenen dat je goed zal scoren op Google. De kleurcodes zijn namelijk gebaseerd op een wiskundige formule.

Andere handige plug-ins, die je helpen de laadsnelheid van jouw website te verbeteren. Een aantal voorbeelden van zulke plug-ins zijn: All in one SEO pack, The SEO framework en SEOPress.

Naast het verbeteren van de laadsnelheid, bieden deze plug-ins ook andere functies zoals een XML-sitemap generatie, title tag en meta omschrijving optimalisatie.

Maak je WordPress website onweerstaanbaar voor zoekmachines!

Als jij je concurrenten voor wilt zijn met je WordPress website, dan is het zaak dat je zo snel mogelijk begint met je SEO strategie. Onze SEO specialisten helpen je graag om jouw WordPress website naar een hoger niveau te tillen

Neem direct contact met ons op of vraag een gratis webscan aan, dan zoeken wij voor je uit waar je website bijgespijkerd kan worden.


  • We are Dashed
  • We are Dashed
  • We are Dashed
  • We are Dashed
  • We are Dashed
  • We are Dashed
  • Not afraid to double bluff
  • Not afraid to double bluff
  • Not afraid to double bluff
  • Not afraid to double bluff
  • Not afraid to double bluff
  • Not afraid to double bluff

Ready to level up? INSERT COINS
TO PLAY

Durf te investeren in groei. Dashed is voor ondernemers die willen winnen. Neem contact met ons op, dan komen we graag bij je langs voor een next level website. Get Dashed en level up! Waar wacht je nog op?

Get DASHED