Het verschil tussen short-tail en long-tail zoekwoorden

Als je ooit bezig bent geweest met SEO of SEA ben je deze begrippen vast al eens tegengekomen: short-tail en long-tail zoekwoorden. Maar wat betekenen deze woorden eigenlijk? En wat zijn de verschillen? In deze blog geven we antwoord op deze vragen én voorzien we je van tips zodat je deze zoekwoorden op een effectieve manier in kunt zetten in je content.

Wat zijn short-tail en long-tail zoekwoorden?

  • In your face splash.
  • Bright like a flash.
  • Not afraid to clash.
  • In your face splash.
  • Bright like a flash.
  • Not afraid to clash.

Short-tail zoekwoorden bestaan uit één, twee of drie zoekwoorden en zijn dus vrij algemeen, wat resulteert in een hoog zoekvolume. Je kunt hierbij denken aan zoekwoorden als ‘schoenen’, ‘auto’s’ of ‘jas kopen’.

Long-tail zoekwoorden bestaan juist uit vier of meer zoekwoorden, wat betekent dat het zoekvolume juist een stuk lager zal zijn. Een paar voorbeelden van long-tail zoekwoorden zijn ‘Nike voetbalschoenen voor mannen kopen’, ‘Volkswagen polo tweedehands blauw’ of ‘Jack & Jones winterjas voor kinderen’.

Waarom long-tail zoekwoorden beter werken

Van alle zoekwoorden op Google is ongeveer 70% long-tail en 30% short-tail. De meeste mensen gebruiken dus meer dan drie woorden om te vinden wat zij nodig hebben. Ga maar eens bij jezelf na: hoe specifieker je gaat zoeken, des te meer woorden je gebruikt in je zoekopdracht.

Naast het feit dat de meeste mensen gebruik maken van long-tail zoekwoorden, is de concurrentie ook lager bij meer specifieke zoekwoorden dan bij algemene zoekwoorden. Dit is goed nieuws voor kleine websites of websites die nog niet zo goed gevonden worden op Google.

Om een voorbeeld te geven: je bent op zoek naar nieuwe schoenen en vult ‘schoenen’ in op Google. De hoog scorende resultaten zullen dan alleen grote spelers zoals Zalando, H&M of Footlocker zijn. De kans dat een kleiner bedrijf dat schoenen verkoopt hoog scoort op een short-tail keyword als ‘schoenen’ in de resultaten is erg klein.

Hoe fix je dit? Je raad het al: door je te focussen op long-tail zoekwoorden op jouw website. Je kunt bijvoorbeeld je landingspagina’s inrichten op long-tail zoekwoorden, waardoor je website hoger gaat scoren bij deze zoekwoorden. Als je bijvoorbeeld ‘Nike voetbalschoenen voor mannen kopen’ of andere vergelijkbare zoekwoorden die specifiek verwijzen naar de informatie op jouw (landings)pagina’s optimaliseert, dan is de kans groter dat je website hoog scoort op deze keywords wanneer mensen hiernaar zoeken.

Besteed niet te veel tijd aan short-tail zoekwoorden

Wij raden aan om niet te veel te focussen op short-tail zoekwoorden. De concurrentie bij short-tail zoekwoorden is simpelweg te groot. De conversie ratio, ofwel de kans dat iemand converteert, is ook nog eens veel lager bij short-tail zoekwoorden. Het zoekvolume, het aantal keer dat iemand het zoekwoord opzoekt, is wel veel hoger bij short-tail zoekwoorden. Dus als je hier hoog op scoort, dan krijg je wel veel bezoekers op je website.

Om dit een wat duidelijker beeld te geven, kun je de onderstaande afbeelding bekijken. Hier is visueel weergegeven dat hoe langer je zoekwoord is, hoe hoger het aantal conversies zal zijn, maar hoe lager het zoekvolume. Belangrijk om hierbij te onthouden: 70% is long-tail (lage concurrentie) tegenover 30% short-tail (hoge concurrentie)

Heeft jouw website een boost nodig?

Ben jij klaar om online te groeien? Dashed geeft je website een boost aan bezoekers én klanten. Onze experts op het gebied van SEO zorgen voor een duurzame groei van jouw online kanalen. 

  • We are Dashed
  • We are Dashed
  • We are Dashed
  • We are Dashed
  • We are Dashed
  • We are Dashed
  • Not afraid to double bluff
  • Not afraid to double bluff
  • Not afraid to double bluff
  • Not afraid to double bluff
  • Not afraid to double bluff
  • Not afraid to double bluff

Ready to level up? INSERT COINS
TO PLAY

Durf te investeren in groei. Dashed is voor ondernemers die willen winnen. Neem contact met ons op, dan komen we graag bij je langs voor een next level website. Get Dashed en level up! Waar wacht je nog op?

Get DASHED