Webshop trends 2023

Als je een webshop hebt, is het belangrijk dat je op de hoogte bent van de meest recente ontwikkelingen binnen de e-commerce. Omdat wij jou graag helpen een streepje voor te staan op je concurrenten, hebben we deze blog geschreven, waarin we de 5 belangrijkste webshop trends van 2024 beschrijven.

1. Mobile first

Steeds meer mensen browsen tegenwoordig via hun smartphone of tablet, in plaats van via een desktop. Daarom is het tegenwoordig bijna noodzaak voor e-commerce bedrijven om hun webshops ‘mobile friendly’ te maken met een responsive design.

Als je dit namelijk niet doet, is de kans groot dat je (potentiële) klanten kwijtraakt aan een concurrent die wel een gebruiksvriendelijke en snelle webshop heeft voor mobiele gebruikers.

Om het een beetje in perspectief te brengen: Als je kijkt naar desktop verkeer v.s. mobiel verkeer in de periode van juli 2022 t/m juni 2023, dan is het online verkeer op mobiel hoger dan het desktop verkeer (55.86% vs 42.22%). En dit verschil zal waarschijnlijk de komende jaren alleen maar groter worden.

Dus, mocht jouw webshop nog niet responsive zijn en dus ook ‘mobile friendly’, zorg er dan snel voor dat je dit fixt ;).

Link: https://gs.statcounter.com/platform-market-share/desktop-mobile-tablet

2. Nieuwe platforms, nieuwe adverteermogelijkheden

Webshops en adverteren op social media platforms (social commerce) is niet per se een nieuwe trend, maar er zijn wel ontwikkelingen binnen deze sector van e-commerce ontstaan om in de gaten te houden. Waar Facebook een lange tijd hét social media platform was waar webshops hun succes behaalde, zijn er nu andere platformen die het stokje gaan overnemen.

De meeste jongeren zijn tegenwoordig voornamelijk actief op social media platformen zoals Instagram of TikTok. Daarom is het voor veel webshops dan ook erg lucratief om hier hun webshops aan te linken. Met ‘slimme’ koppelingen kun je producten op deze platformen plaatsen, die gebruikers direct doorverwijzen naar jouw webshop.

Je kunt jouw producten bijvoorbeeld taggen in berichten, aanbieden in gepersonaliseerde verkoopcatalogus en gepersonaliseerde retarget campagnes doen.

Door gebruik te maken van advertenties op social media en social commerce kun je niet alleen jouw bereik vergroten, maar ook je verkoopcijfers direct laten stijgen.

  • In your face splash.
  • Bright like a flash.
  • Not afraid to clash.
  • In your face splash.
  • Bright like a flash.
  • Not afraid to clash.

3. Gebruik van AI en AR

Het gebruik van Artificial Intelligence (AI) en Augmented Reality (AR) is de laatste jaren enorm gestegen in populariteit. Maar veel webshop eigenaars maken hier nog geen gebruik van en dat is zonde. AI is de laatste jaren steeds geavanceerder geworden. Denk bijvoorbeeld aan ChatGPT, die in staat is volledige verslagen, teksten en codes te schrijven in no-time, zonder al te veel instructies.

In de wereld van e-commerce is AI ook aan het ‘evolueren’. Een AI kan tegenwoordig bij het bieden van gepersonaliseerde aanbevelingen, klantenservice en prijsstellingen. Chatbots kunnen de meest voorkomende vragen van klanten vlot beantwoorden en zijn 24/7 beschikbaar.

Met AR kunnen klanten zelfs producten virtueel bekijken en uitproberen. Zo gebruikt online brillenfabrikant Charlie Temple AR om klanten online brillen te laten passen. Dit lijkt een beetje sciencefiction-achtig en voegt een hele nieuwe dimensie toe aan online shoppen.

Deze ontwikkelingen op gebied van AI en AR zijn erg gunstig voor de algehele klantenervaring en gebruiksgemak, wat resulteert in meer tevreden klanten.

4. Refurbished, reusable en resellable.

De afgelopen jaren is er steeds meer aandacht gekomen voor duurzaamheid in de wereld. Iedereen weet al een poosje dat het klimaat belangrijk is, maar de afgelopen jaren hebben mensen hun gedrag hier dan ook steeds meer op aangepast. Dit betekent dat de vraag naar duurzame producten is gestegen en daar hebben veel webshops zich dan ook op aangepast.

De 3 meest voorkomende manieren waarop webshop op duurzaamheid in kunnen zetten zijn: Verpakking, Vervoer en Recycling Programma's.

Verpakkingen

Verpakkingen gebruiken veel plastic en vaak ook nog meer dan nodig is voor het product dat ze beschermen. Naast het overschot aan plastic dat dit veroorzaakt, kost dit ook meer transportruimte. Al die onnodige transportruimte stapelt op en heeft daardoor indirect ook een grote CO₂-voetafdruk.

Wat kunnen webshops daar dan tegen doen? Er worden momenteel technologieën ontwikkeld, die verpakking op maat van het product kunnen maken. Dat is momenteel dus nog niet super relevant, maar wel interessant om in de gaten te houden voor in de toekomst.

Transport

Waar webshops wél al veel mee bezig zijn is het gebruik van duurzaam transport. Tegenwoordig wordt zo’n 82% van de producten die online worden besteld, aan huis bezorgd. Dat zorgt natuurlijk voor een hoop extra verkeer op de weg en dus CO₂-uitstoot.

Oplossing? Steeds meer webshops doen aan bezorgingen met fietsen of elektrische voertuigen. Maar een van de populairste oplossingen is het gebruik van pick-up points, zoals de boxen in supermarkten.

Recycling Programma's

Naast steeds meer duurzame verpakkingen en transport, zijn er ook veel webshops die duurzame producten of tweedehands artikelen verkopen. Vooral het tweede is de laatste jaren door veel webshops geïntegreerd. Een aantal voorbeelden van zulke webshops zijn: Vinted, Coolblue’s ‘tweedehandsjes’ en Patagonia’s ‘Worn Wear’.

5. Van new business naar retentie

Retentie gaat over het behouden van klanten in tegenstelling tot nieuwe klanten proberen te werven. Het behouden van klanten en zorgen voor een hoge klanttevredenheid is voor bedrijven een stuk duurzamer op de lange termijn, dan nieuwe klanten proberen te werven.

Het afgelopen jaar hebben we erg last gehad van inflatie en dat heeft een negatief effect op het koopgedrag van klanten. Als je geen goede relatie hebt met je klanten, is de kans groot dat zij als gevolg van bezuiniging stoppen met het kopen van jouw producten.

Maar als jij tijd hebt gestoken in het behouden van jouw klanten, door bijvoorbeeld goede klantenservice en een gepersonaliseerd aanbod te bieden, dan is de kans groter dat ze trouw aan jouw producten zullen blijven.

Hoe bouw je dan een goede relatie met jouw klanten op?

  • Zorg dat klanten recensies op jouw webshop kunnen plaatsen

  • Optimaliseer de gebruiksgemak op jouw webshop

  • Geef kortingen en beloon trouwe klanten met een loyaltyprogram

Is jouw webshop nog wel 2024-proof?

Is jouw webshop nog niet up-to-date met alle trends en wil je daardoor geen klanten meer mislopen? Bij Dashed zitten onze ervaren online marketeers voor jou klaar! Zij helpen je graag om jouw webshop te voorzien van alle ingrediënten om maximaal te presteren. Waar wacht je nog op? Neem vandaag nog contact met ons op en kom gezellig op de koffie.

Deze CMS’en gebruiken wij om websites te bouwen:

  • Dashed is ons home-made CMS, gebaseerd op het meest populaire PHP framework, Laravel. Onderhoud, veiligheid en snelheid staan hier altijd voorop!

    Laravel
  • Shopify is hét CMS voor een overzichtelijke webshop, die je in no-time gelanceerd hebt. Shopify is een veilige en gangbare keuze voor bijna iedere webshop.

    Shopify
  • WordPress websites staan bekend om hun gebruiksgemak. Vooral het plaatsen en bewerken van content is een piece of cake in WordPress.

    Wordpress
  • Statamic is volledig customizable en daarnaast ook nog eens makkelijk in gebruik. Met Statamic kies je voor een op maat gemaakte website met een gebruiksvriendelijk CMS.

    Statamic
  • We are Dashed
  • We are Dashed
  • We are Dashed
  • We are Dashed
  • We are Dashed
  • We are Dashed
  • Not afraid to double bluff
  • Not afraid to double bluff
  • Not afraid to double bluff
  • Not afraid to double bluff
  • Not afraid to double bluff
  • Not afraid to double bluff

Ready to level up? INSERT COINS
TO PLAY

Durf te investeren in groei. Dashed is voor ondernemers die willen winnen. Neem contact met ons op, dan komen we graag bij je langs voor een next level website. Get Dashed en level up! Waar wacht je nog op?

Get DASHED