Voor het adverteren op social media heb je verschillende platformen waaruit je kunt kiezen. Elk platform verschilt en brengt verschillende kosten met zich mee.
Voor je gemak hebben we een overzicht gemaakt van hoe de kosten worden opgebouwd voor de grootste platforms Instagram, Facebook, Snapchat en TikTok.
Adverteren op Instagram
De kosten van adverteren op Instagram hangen af van wat voor doelgroep (bijvoorbeeld jongeren of ouderen) je wilt bereiken en hoeveel concurrentie deze doelgroep heeft. Het type advertentie heeft ook invloed op de prijs die je moet betalen, maar gemiddeld kost een advertentie op Instagram momenteel tussen de €1,26 en €6,30 per 1.000 weergaven. Als je een advertentie met een link wilt gebruiken, betaal je tussen de €0,10 en €2,00 per klik.
Adverteren op Facebook
Facebook maakt gebruik van een veilingmodel, waarbij gebruikers kunnen bieden op advertentieruimte. Er zijn verschillende prijsmodellen voor adverteren op Facebook:
Kosten per klik (CPC): Je betaalt telkens als iemand op de advertentie klikt (vanaf €0,25).
Kosten per mille (CPM): Je betaalt per 1.000 weergaven van je advertentie (vanaf €5,00).
Kosten per lead: Je betaalt per lead die de advertentie binnenhaalt (vanaf €2,00).
Het is belangrijk te onthouden dat dit slechts een schatting is. De kosten kunnen per bedrijf of doelgroep ver uit elkaar liggen. Andere factoren, zoals de vraag, het algoritme van Facebook en de kwaliteit van de advertentie kunnen ook een rol spelen bij het bepalen van de uiteindelijke kosten.
Wij raden aan om de hierboven genoemde prijzen te gebruiken om een schatting te maken, maar niet te zwart op wit te nemen. De prijzen kunnen namelijk voor jouw bedrijf hoger of lager uitvallen.
Adverteren op Snapchat
De kosten voor adverteren op Snapchat kunnen erg verschillen. Een standaard advertentiecampagne op Snapchat kost minimaal €42,00 per dag. Dit komt ongeveer neer op €15,00 per 1.000 weergaven. Het voordeel van adverteren op Snapchat is dat je de doelgroep heel goed kan specificeren. Zo zorg je dat de advertentie terechtkomt bij mensen voor wie het relevant is.
Snapchat biedt de mogelijkheid om te adverteren via hun Geofilter. Met deze Geofilter kun je instellen dat je advertentie alleen op een door jou bepaalde locatie te zien is. De kosten van deze manier van adverteren is afhankelijk van een aantal factoren, zoals afstand, tijd en locatie.
Adverteren op TikTok
De kosten voor adverteren op TikTok beginnen vanaf €20,00 per dag. Dit is vergeleken met de kosten voor de andere platformen een stukje hoger, maar TikTok zegt daar een goede reden voor te hebben. Zo zorgen zij ervoor dat je advertenties worden geoptimaliseerd om bij jouw doelgroep terecht te komen.
Het is hierbij wel belangrijk dat je regelmatig adverteert, anders kan het TikTok algoritme niet genoeg data opdoen om je advertenties te optimaliseren. Het is daarom verstandig om de eerste maand dagelijks te adverteren, zodat de advertentie goed wordt afgesteld op jouw doelgroep.
Het proces van adverteren op social media bestaat uit een aantal onderdelen, die ieder kosten met zich mee kunnen brengen. Hieronder bespreken we waaruit de kosten van het gehele proces ongeveer zullen bestaan.
Advertentiebudget
Voordat je begint met adverteren zul je moeten bepalen hoeveel je hier ongeveer aan wilt besteden. Denk eerst na over de platformen waarop je wilt adverteren en zoek uit wat dit ongeveer zal kosten. Afhankelijk van je behoeften kun je dan een advertentiebudget opstellen.
Advertentiebeheer
Als je advertenties op social media wilt laten lopen, heb je iemand nodig die de advertenties beheert. Dit is nodig om de advertenties te plannen, analyseren en optimaliseren. Dit kun je natuurlijk zelf doen, maar als je daar geen tijd voor hebt kun je er ook voor kiezen om het uit te besteden aan een derde partij. Als je hiervoor kiest, moet je rekening houden met de extra kosten die dat met zich meebrengt.
Laten maken advertenties
Het laten maken van een advertentie om te promoten op social media brengt ook kosten met zich mee. De gemiddelde kosten voor het laten maken van een advertentie bij een externe partij kan erg variëren.
Zo wordt de prijs bepaald aan de hand van welke grafische designs, video’s of andere content je wilt laten maken. Daarnaast heeft ieder bedrijf hier zijn eigen prijzenpakket voor, waardoor de uiteindelijke kosten ver uiteen kunnen lopen.
De totale kosten voor adverteren op social media zijn afhankelijk van welk platform je wilt gebruiken, of je ervoor kiest het advertentiebeheer uit te besteden en bij welk bedrijf je je advertentie laat maken.
Om een beeld te schetsen zetten we per onderdeel de kosten hieronder op een rijtje:
De kosten die je kwijt bent aan het platform waarop je wilt adverteren kunnen worden bepaald op basis van verschillende manieren. Je kunt betalen per klik, per weergave of per lead.
Afhankelijk van het platform (Instagram of Facebook) betaal je per klik gemiddeld tussen de €0,25 en €2,00. Per weergave kost het gemiddeld €5,00 per duizend weergaven en per lead kost gemiddeld €2,00.
Sommige platformen (TikTok en Snapchat) werken met een bepaald bedrag dat je per dag betaalt. Op TikTok kun je adverteren vanaf €20,00 per dag en op Snapchat ongeveer €42,00 per dag.
De kosten voor uitbesteding van het advertentiebeheer verschillen per bedrijf. Deze bedragen kunnen erg uiteenlopen, afhankelijk van de kwaliteit van het bedrijf, de grootte van het bedrijf en de tijd die zij hier aan kwijt zijn. Om de hoogte van deze kosten te weten zal je met verschillende partijen in overleg moeten gaan. Op basis van jouw wensen wordt dan een prijs bepaald.
De kosten voor het laten maken van een advertentie kan erg verschillen. De belangrijkste factoren die invloed hebben op de prijs zijn: het aantal advertenties dat je wilt laten maken en het bedrijf waar je de advertentie laat maken.
Er zijn bedrijven die uurtarief rekenen of projecttarief rekenen. Om een beter idee te krijgen van de exacte prijzen, zal je contact moeten zoeken met een aantal bedrijven.