Wat kost adverteren op social media?

Tegenwoordig maken de meeste bedrijven gebruik van social media. Dat is ook niet zo gek, je kunt vrijwel voor alles een doelgroep bedenken en het is te vinden op social media. Of je mensen nu segmenteert op leeftijd of op interesses, hobby’s en beroepen. Social media maakt het makkelijk om je doelgroep te bereiken.

Maar wat kost het eigenlijk om te adverteren via Instagram, Facebook, TikTok of LinkedIn? En is adverteren op social media rendabel? Lees met ons mee, dan weet jij het straks ook ;).

  • In your face splash.
  • Bright like a flash.
  • Not afraid to clash.
  • In your face splash.
  • Bright like a flash.
  • Not afraid to clash.

Waarom adverteren op social media?

Waarom adverteren op social media? We hebben een aantal redenen voor je neergepend.

Om te beginnen heb je via social media een groot bereik. Social media platforms hebben dagelijks miljarden actieve gebruikers wereldwijd. Door te adverteren via social media kun je jouw boodschap bij een groot deel van je doelgroep terecht laten komen.

Oké, maar hoe weet ik dan dat de boodschap bij de juiste mensen terechtkomt? Dat is simpel.

  • Social media platforms bieden geavanceerde 'targetopties', waarmee je op basis van demografische gegevens, interesses en gedrag je advertenties op jouw doelgroep kan richten.

  • Ook kun je met social media makkelijk in contact komen met je doelgroep. Mensen kunnen je advertenties liken, erop reageren of delen. Hierdoor is het contact een stuk interactiever dan bijvoorbeeld advertenties op televisie of in de lokale krant.

  • Een ander voordeel aan adverteren via social media, is dat je de resultaten van je advertenties makkelijk kunt meten. Je kunt gedetailleerde inzichten bekijken over de prestaties van je advertenties. Je kunt het aantal vertoningen, klikken, conversies en meer volgen, waardoor je jouw advertenties eventueel kunt aanpassen om ze te optimaliseren.

Naast het eenvoudig aanpassen van je advertenties, kun je ze ook op ieder moment pauzeren of stoppen. Je hebt dus op ieder moment zelf de controle over je social media campagne!

Adverteren op social media - verschillende platforms

Voor het adverteren op social media heb je verschillende platformen waaruit je kunt kiezen. Elk platform verschilt en brengt verschillende kosten met zich mee.

Voor je gemak hebben we een overzicht gemaakt van hoe de kosten worden opgebouwd voor de grootste platforms Instagram, Facebook, Snapchat en TikTok.

Adverteren op Instagram

De kosten van adverteren op Instagram hangen af van wat voor doelgroep (bijvoorbeeld jongeren of ouderen) je wilt bereiken en hoeveel concurrentie deze doelgroep heeft. Het type advertentie heeft ook invloed op de prijs die je moet betalen, maar gemiddeld kost een advertentie op Instagram momenteel tussen de €1,26 en €6,30 per 1.000 weergaven. Als je een advertentie met een link wilt gebruiken, betaal je tussen de €0,10 en €2,00 per klik.

Adverteren op Facebook

Facebook maakt gebruik van een veilingmodel, waarbij gebruikers kunnen bieden op advertentieruimte. Er zijn verschillende prijsmodellen voor adverteren op Facebook:

  • Kosten per klik (CPC): Je betaalt telkens als iemand op de advertentie klikt (vanaf €0,25).

  • Kosten per mille (CPM): Je betaalt per 1.000 weergaven van je advertentie (vanaf €5,00).

  • Kosten per lead: Je betaalt per lead die de advertentie binnenhaalt (vanaf €2,00).

Het is belangrijk te onthouden dat dit slechts een schatting is. De kosten kunnen per bedrijf of doelgroep ver uit elkaar liggen. Andere factoren, zoals de vraag, het algoritme van Facebook en de kwaliteit van de advertentie kunnen ook een rol spelen bij het bepalen van de uiteindelijke kosten.

Wij raden aan om de hierboven genoemde prijzen te gebruiken om een schatting te maken, maar niet te zwart op wit te nemen. De prijzen kunnen namelijk voor jouw bedrijf hoger of lager uitvallen.

Adverteren op Snapchat

De kosten voor adverteren op Snapchat kunnen erg verschillen. Een standaard advertentiecampagne op Snapchat kost minimaal €42,00 per dag. Dit komt ongeveer neer op €15,00 per 1.000 weergaven. Het voordeel van adverteren op Snapchat is dat je de doelgroep heel goed kan specificeren. Zo zorg je dat de advertentie terechtkomt bij mensen voor wie het relevant is.

Snapchat biedt de mogelijkheid om te adverteren via hun Geofilter. Met deze Geofilter kun je instellen dat je advertentie alleen op een door jou bepaalde locatie te zien is. De kosten van deze manier van adverteren is afhankelijk van een aantal factoren, zoals afstand, tijd en locatie.

Adverteren op TikTok

De kosten voor adverteren op TikTok beginnen vanaf €20,00 per dag. Dit is vergeleken met de kosten voor de andere platformen een stukje hoger, maar TikTok zegt daar een goede reden voor te hebben. Zo zorgen zij ervoor dat je advertenties worden geoptimaliseerd om bij jouw doelgroep terecht te komen.

Het is hierbij wel belangrijk dat je regelmatig adverteert, anders kan het TikTok algoritme niet genoeg data opdoen om je advertenties te optimaliseren. Het is daarom verstandig om de eerste maand dagelijks te adverteren, zodat de advertentie goed wordt afgesteld op jouw doelgroep.

Waaruit bestaan de kosten voor adverteren op social media?

Het proces van adverteren op social media bestaat uit een aantal onderdelen, die ieder kosten met zich mee kunnen brengen. Hieronder bespreken we waaruit de kosten van het gehele proces ongeveer zullen bestaan.

Advertentiebudget

Voordat je begint met adverteren zul je moeten bepalen hoeveel je hier ongeveer aan wilt besteden. Denk eerst na over de platformen waarop je wilt adverteren en zoek uit wat dit ongeveer zal kosten. Afhankelijk van je behoeften kun je dan een advertentiebudget opstellen.

Advertentiebeheer

Als je advertenties op social media wilt laten lopen, heb je iemand nodig die de advertenties beheert. Dit is nodig om de advertenties te plannen, analyseren en optimaliseren. Dit kun je natuurlijk zelf doen, maar als je daar geen tijd voor hebt kun je er ook voor kiezen om het uit te besteden aan een derde partij. Als je hiervoor kiest, moet je rekening houden met de extra kosten die dat met zich meebrengt.

Laten maken advertenties

Het laten maken van een advertentie om te promoten op social media brengt ook kosten met zich mee. De gemiddelde kosten voor het laten maken van een advertentie bij een externe partij kan erg variëren.

Zo wordt de prijs bepaald aan de hand van welke grafische designs, video’s of andere content je wilt laten maken. Daarnaast heeft ieder bedrijf hier zijn eigen prijzenpakket voor, waardoor de uiteindelijke kosten ver uiteen kunnen lopen.

Hoeveel kost adverteren op social media

De totale kosten voor adverteren op social media zijn afhankelijk van welk platform je wilt gebruiken, of je ervoor kiest het advertentiebeheer uit te besteden en bij welk bedrijf je je advertentie laat maken.

Om een beeld te schetsen zetten we per onderdeel de kosten hieronder op een rijtje:

  • Kosten social media platform

De kosten die je kwijt bent aan het platform waarop je wilt adverteren kunnen worden bepaald op basis van verschillende manieren. Je kunt betalen per klik, per weergave of per lead.

Afhankelijk van het platform (Instagram of Facebook) betaal je per klik gemiddeld tussen de €0,25 en €2,00. Per weergave kost het gemiddeld €5,00 per duizend weergaven en per lead kost gemiddeld €2,00.

Sommige platformen (TikTok en Snapchat) werken met een bepaald bedrag dat je per dag betaalt. Op TikTok kun je adverteren vanaf €20,00 per dag en op Snapchat ongeveer €42,00 per dag.

  • Kosten advertentiebeheer

De kosten voor uitbesteding van het advertentiebeheer verschillen per bedrijf. Deze bedragen kunnen erg uiteenlopen, afhankelijk van de kwaliteit van het bedrijf, de grootte van het bedrijf en de tijd die zij hier aan kwijt zijn. Om de hoogte van deze kosten te weten zal je met verschillende partijen in overleg moeten gaan. Op basis van jouw wensen wordt dan een prijs bepaald.

  • Kosten laten maken advertentie

De kosten voor het laten maken van een advertentie kan erg verschillen. De belangrijkste factoren die invloed hebben op de prijs zijn: het aantal advertenties dat je wilt laten maken en het bedrijf waar je de advertentie laat maken.

Er zijn bedrijven die uurtarief rekenen of projecttarief rekenen. Om een beter idee te krijgen van de exacte prijzen, zal je contact moeten zoeken met een aantal bedrijven.

Social media advertenties uitbesteden aan Dashed

Wil jij social media advertenties die echt impact maken? Laat ons je daarbij helpen! Door jouw doelgroep te targeten en opvallende ads te maken boosten we jouw naamsbekendheid en omzet! Wacht niet langer, neem contact op en ontdek hoe wij jou kunnen helpen groeien met krachtige social media advertenties.

  • We are Dashed
  • We are Dashed
  • We are Dashed
  • We are Dashed
  • We are Dashed
  • We are Dashed
  • Not afraid to double bluff
  • Not afraid to double bluff
  • Not afraid to double bluff
  • Not afraid to double bluff
  • Not afraid to double bluff
  • Not afraid to double bluff

Ready to level up? INSERT COINS
TO PLAY

Durf te investeren in groei. Dashed is voor ondernemers die willen winnen. Neem contact met ons op, dan komen we graag bij je langs voor een next level website. Get Dashed en level up! Waar wacht je nog op?

Get DASHED