Wat is een contentstrategie en hoe maak je hier gebruik van?

Maakt jouw organisatie al gebruik van een contentstrategie? In deze blog gaan we in op het belang van een contentstrategie en hoe je hier gebruik van maakt als onderneming. Tot slot vertellen we je wanneer een contentstrategie kan worden gezien als ‘geslaagd’.

Wat is een contentstrategie?

  • In your face splash.
  • Bright like a flash.
  • Not afraid to clash.
  • In your face splash.
  • Bright like a flash.
  • Not afraid to clash.

Hoe stel je een contentstrategie op?

Hoe stel je dan zo’n contentstrategie op? En waar moet je beginnen? Er zijn verschillende manieren om dit aan te pakken, afhankelijk van het startpunt van jouw bedrijf. Om hier een duidelijk overzicht van te geven, hebben we een stappenplan opgesteld. Deze kun je volgen afhankelijk van wat je al goed op orde hebt in jouw bedrijf.

1. Doelen als bedrijf vaststellen

Om te beginnen is het belangrijk om vast te stellen wat je wilt bereiken met je contentmarketing. Om je doelen te identificeren kun je jezelf een aantal dingen afvragen met betrekking tot wat je wilt bereiken. Wil je het verkeer naar je website vergroten? Wil je relaties met klanten verbeteren? Wil je meer leads krijgen? Of wil je je naamsbekendheid een boost geven?

Het is belangrijk dat je je doelen op een meetbare manier omschrijft, die ook passen binnen de doeleinden van het bedrijf.

2. Wat is je doelgroep?

Wat wil je doelgroep eigenlijk? Welke demografische kenmerken bevat jouw doelgroep? Dit zijn essentiële vragen of te stellen als jij jouw doelgroep écht wilt leren kennen. Want om jouw contentstrategie te laten slagen, zal je je doelgroep zo precies mogelijk moeten kunnen omschrijven. Zo zal je erachter moeten komen wat hun behoeften, interesses, voorkeuren en afknappers zijn.

Zo kun je namelijk je content op jouw doelgroep aanpassen, waardoor deze interessant en waardevol voor hen wordt. Hierdoor zal je meer aandacht krijgen van je doelgroep, waar het allemaal om draait.

3. Volg je concurrentie

Het is ook belangrijk om in de gaten te houden wat andere bedrijven in dezelfde sector doen op het gebied van content marketing. Is deze goed? Of juist niet, wat ontbreekt er dan of zou je zelf beter doen. Pak je voordeel uit hun toegepaste contentstrategie en leer hiervan!

4. Bepaal de juiste kanalen

Er is een ruim aanbod aan online kanalen om jouw content op te verspreiden, zoals: social media, blogs, e-mail, youtube video’s, etc. Je zal op basis van je doelgroep en hun behoeften keuzes moeten maken tussen deze kanalen.

Wanneer je bijvoorbeeld ‘hippe’ armbandjes verkoopt, zal je doelgroep waarschijnlijk bestaan uit jongeren die fashion wat hoger hebben staan. Dan zal je (als het goed is) de keuze maken om je content te gaan verspreiden op sociale media om jouw doelgroep te bereiken. E-mails en blogs zullen waarschijnlijk niet zo effectief zijn bij hen.

5. Contentkalender

Werk met een contentkalender om je content te verspreiden. Plan enkele weken vooruit en blijf consistent met het verspreiden van jouw content. Dit zorgt voor een stabiele/ consistente contentstrategie. Ook helpt dit je om publiek voor je content op te bouwen én te behouden!

Waarom is een contentstrategie belangrijk?

Tegenwoordig is het bijna ondenkbaar om als bedrijf te beginnen aan online marketing zonder goede contentstrategie. Een goede contentstrategie is belangrijk om een aantal redenen: het kan helpen je om hulpmiddelen efficiënter in te zetten, advertentie beter te richten, het publiek beter te begrijpen én om positieve relaties op te bouwen. Als er vooruitgang wordt geboekt in deze aspecten, zal je al snel een voortgang zien in je conversies, loyaliteit van klanten en in je ROI (return on investment). Al overtuigd? 

Wanneer is je contentstrategie geslaagd?

Om een contentstrategie te laten slagen zul je eerst moeten terugblikken op je doelen. Een goede contentstrategie is namelijk geslaagd als hierdoor de opgestelde doelen zijn behaald.

Een aantal voorbeelden van mogelijke doelen zijn:

  • Het verkeer naar jouw website vergroten.

  • Relaties met klanten verbeteren.

  • Meer leads krijgen.

  • Je naamsbekendheid een boost geven.

Er zijn ook andere zaken waar je aan kunt meten of je contentstrategie geslaagd is. Als je een toename ziet in volgers op sociale media, is dat natuurlijk een goed teken wat kan wijzen op een geslaagde contentstrategie. Of als klanten bijvoorbeeld vaker terugkomen op je website en hier ook gemiddeld meer tijd doorbrengen, is dat zeker een goed teken.

Kort samengevat, hoe meer gewenste resultaten je ziet verschijnen die aansluiten met je doelen, hoe beter je kan stellen dat je contentstrategie geslaagd is.

Contentstrategie uitbesteden?

Heb je hulp nodig bij het opstellen van een goede contentstrategie om jouw potentiële klanten goed te bereiken en binnenslepen? Of simpelweg geen tijd om het zelf uit te vogelen? Bij Dashed staan onze marketingexperts voor je klaar!

Neem gerust vrijblijvend contact met ons op.
  • We are Dashed
  • We are Dashed
  • We are Dashed
  • We are Dashed
  • We are Dashed
  • We are Dashed
  • Not afraid to double bluff
  • Not afraid to double bluff
  • Not afraid to double bluff
  • Not afraid to double bluff
  • Not afraid to double bluff
  • Not afraid to double bluff

Ready to level up? INSERT COINS
TO PLAY

Durf te investeren in groei. Dashed is voor ondernemers die willen winnen. Neem contact met ons op, dan komen we graag bij je langs voor een next level website. Get Dashed en level up! Waar wacht je nog op?

Get DASHED