Jouw website is het visitekaartje van je bedrijf. Maar je wil natuurlijk niet alleen dat deze bekeken wordt, maar dat mensen ook overgaan tot actie! Benieuwd hoe je dat doet? In deze blog vertellen we wat conversie is en hoe je conversieoptimalisatie toepast!
Wat is conversie en hoe pas je conversieoptimalisatie toe?
Conversies betekenis
Waarom conversie meten een 'must' is
Als je de effectiviteit van jouw website/webshop wilt verhogen, dan zal je eerst moeten kijken waar je verbeteringen kunt aanbrengen. Om te beginnen moet je weten hoeveel mensen jouw website bezoeken en hoeveel mensen daadwerkelijk overgaan tot de gewenste actie.
Als blijkt dat er veel bezoekers zijn en relatief weinig mensen tot actie overgaan (en je dus een laag conversiepercentage hebt), wordt het tijd om actie te ondernemen. Door je conversies te meten kun je achterhalen waar je klanten afhaken. Op basis hiervan kun je beginnen met conversieoptimalisatie!
Hoe meet je conversies?
Bij het meten van je conversies wordt er onderscheid gemaakt tussen twee componenten: het berekenen van je conversieratio en het meten van je conversies. Hieronder leggen we per component even kort uit wat het betekent en hoe je het meet.
Conversieratio
De conversieratio verwijst naar het percentage van alle bezoekers van jouw website/webshop dat geconverteerd is, en die dus daadwerkelijk zijn overgegaan tot de gewenste actie. Als je 100 bezoekers op jouw webshop hebt gehad in de afgelopen week, waarvan er 3 een product hebben gekocht, dan is jouw conversieratio 3%.
Als je conversies gaat meten wil je uiteindelijk altijd een conversieratio berekenen. Dit zegt namelijk iets over de effectiviteit van jouw webshop. Hierbij is het wel belangrijk om te beseffen dat het percentage voor een ‘goede’ conversieratio per webshop verschilt.
Een ‘goede’ ratio is erg afhankelijk van het product of de dienst die je aanbiedt. Zo zal een ‘goede’ conversieratio voor een webshop die auto’s verkoopt een stuk lager zijn dan een ‘goede’ conversieratio voor een webshop die snoep verkoopt. De drempel om een auto te kopen ligt namelijk hoger.
Conversie meten
Er zijn verschillende programma’s waarmee je jouw conversies kunt meten. De meest bekende is Google Analytics. Hiermee kun je een hoop data over je website verzamelen, waaronder het verkeer en de conversies van jouw website/webshop.
In Google Analytics kun je een hele lijst aan data over jouw website opvragen en door deze op de juiste manier te filteren kun je erachter komen wat de conversies op jouw website zijn. Hoe doe je dit dan? Hieronder hebben we een stappenplan voor je opgezet die je hierbij kunt gebruiken:
1. Installeer Google Analytics op je website:
Als je Google Analytics nog niet hebt geïnstalleerd, moet je eerst een account aanmaken bij https://analytics.google.com en de trackingcode op je website plaatsen. Deze code verzamelt gegevens over het gedrag van de bezoeker op jouw website.
2. Stel doelen in:
Om conversies te meten, moet je doelen instellen in Google Analytics. De doelen zijn als het ware de verschillende gewenste acties die je van je bezoekers verlangt. Hierbij kun je denken aan het invullen van een formulier, inschrijven voor een nieuwsbrief of het aanschaffen van een product. Om de doelen in te stellen, ga je naar het beheerdersgedeelte en selecteer je het juiste account, de eigendom en de weergave. Vervolgens ga je naar “doelen” en klik je op “nieuw doel”.
3. Kies een doeltype:
Google Analytics biedt verschillende doeltypen om uit te kiezen, afhankelijk van het gedrag dat je wilt analyseren. De meest voorkomende doeltypen zijn: bestemming, duur, pagina’s/schermen per sessie en gebeurtenis. Hieronder leggen we kort per type uit wat ze betekenen.
Bestemming: Hiermee meet je het aantal bezoekers dat een specifieke bestemmingspagina bereikt, zoals de bedankpagina waarop bezoekers belanden nadat ze een aankoop hebben gedaan.
Duur: Met dit doeltype meet je hoeveel tijd bezoekers besteden op jouw website.
Pagina’s/ schermen per sessie: Hiermee meet je het aantal bezoekers dat een specifiek aantal pagina’s op jouw website heeft bekeken.
Gebeurtenis: Dit type wordt gebruikt om bepaalde acties van bezoekers te meten, zoals het klikken op een ‘doorgaan’ knop of het invullen van een contactformulier.
4. Configureer je doel:
Nadat je je doelen hebt ingevuld en doeltypes hebt geselecteerd, is het tijd om je doelen te configureren. Afhankelijk van het doeltype dat je hebt gekozen, moet je details verstrekken. Hierbij kun je denken aan de URL’s van de bestemmingspagina’s of de te ondernemen acties. Om zeker te weten dat je dit goed doet, raden we je aan de instructies van Google Analytics aandachtig te volgen.
5. Verifieer en sla je doel op:
Zorg ervoor dat je je doel verifieert door op de knop “verifiëren” te klikken. Als alles goed is ingesteld, kun je het doel opslaan.
6. Wacht op gegevens:
Nadat je doelen zijn ingesteld, zal Google Analytics de gegevens over het aantal conversies dat op je website plaatsvindt verzamelen, op basis van de doelen die je hebt geconfigureerd.
7. Analyseer je gegevens:
Ga naar het rapport "Doelgroep -> Overzicht" om een samenvatting te bekijken over het aantal conversies dat je hebt behaald. Je kunt ook gedetailleerde rapporten bekijken in “Doelgroep -> Doelbereik” voor bestemmings doelen, “Doelgroep -> Duur” voor duur doelen, “Doelgroep -> Pagina’s/ sessie” voor pagina’s/ sessie doelen, en “Conversies -> Gebeurtenissen” voor gebeurtenis doelen.
Op deze manier kun je de conversies op jouw website meten, aan de hand van door jou ingestelde acties. Houd er rekening mee dat het instellen van doelen afhankelijk is van het type conversies dat je wilt meten. Daarom is het belangrijk dat je duidelijke en relevante doelen instelt, die overeenkomen met je zakelijke doelstellingen.
Hoe pas je conversie optimalisatie toe?
Nadat je de conversies op je website hebt gemeten, weet je waar je website/webshop bijgeschaafd kan worden. Dit bijschaven en verbeteren van de conversies noemen we conversie ratio optimalisatie (CRO).
Afhankelijk van het type conversie dat je wilt optimaliseren, zijn er verschillende manieren om dit aan te pakken. Om het overzichtelijk te houden, hebben we het proces opgedeeld in een aantal stappen.
1. Analyseer je huidige prestaties:
Bekijk de resultaten van je conversie analyse in Google Analytics (hierboven staat uitgelegd hoe je dit doet) en identificeer ‘zwakke’ punten en obstakels, die ervoor zorgen dat bezoekers converteren. Hiervoor kun je belangrijke statistieken zoals bounce-percentage, conversieratio en verlatingspercentage op bepaalde pagina’s bekijken.
2. Voer A/B-tests uit:
A/B-tests zijn een effectieve manier om verschillende versies van je pagina’s te testen en te bepalen welke versie de beste resultaten oplevert. Je kunt bijvoorbeeld verschillende call-to-action (CTA) knoppen testen, kleurenschema’s, titels of lay-outs om te zien welke variant de meeste conversies genereert.
3. Optimaliseer je landingspagina’s:
Zorg ervoor dat je landingspagina's duidelijk en relevant zijn voor advertentie of het promotiemateriaal waarmee bezoekers op je website terechtkomen. Minimaliseer afleidingen en zorg dat de belangrijkste CTO’s goed opvallen.
4. Maak gebruik van aantrekkelijke CTO’s:
Plaats duidelijke, aantrekkelijke en overtuigende call-to-action knoppen op strategische plaatsen op je website. Gebruik activerende knoppen zoals “Koop nu”, “Neem contact op”, “Gratis proefperiode starten”, etc.
5. Optimaliseer je formulieren:
Als je formulieren gebruikt om leads of inschrijvingen te verzamelen, zorg er dan voor dat ze eenvoudig en gebruiksvriendelijk zijn. Vraag alleen om de meest essentiële informatie en minimaliseer het aantal velden om het je gebruikers zo makkelijk mogelijk te maken.
6. Verbeter de laadsnelheid:
Een trage website kan bezoekers frustreren en ervoor zorgen dat zij de website verlaten voor de gewenste actie is uitgevoerd. Zorg er dus voor dat je website snel laadt op verschillende apparaten en browsers.
7. Maak gebruik van sociale bewijskracht:
Positieve beoordelingen en getuigenissen van anderen zijn altijd een effectieve manier om andere gebruikers te overtuigen om iets wél te doen. Dit kun je doen door bijvoorbeeld een reviewsectie op je website te plaatsen.
8. Houd continu bij:
Conversie-optimalisatie is een doorlopend proces. Zorg er dus voor dat je de prestaties van je website blijft bijhouden. Blijf A/B-tests uitvoeren en blijf je website verbeteren op basis van feedback en analyses.
9. Betrek gebruikers bij het optimalisatieproces:
Verzamel feedback van gebruikers van je website door middel van enquêtes, gebruikstesten of andere methodes. Dit kan waardevolle inzichten opleveren over hoe je je website kunt verbeteren.
Wil jij een website die wél converteert?
Zijn de conversies op jouw website niet zo hoog als je misschien had gehoopt en wil je daar verandering in zien? De marketingexperts van Dashed staan voor jou klaar! Met onze bewezen optimalisatie strategieën kunnen we het verkeer en de conversies op jouw website binnen no-time naar nieuwe hoogtes brengen.
Ben jij klaar voor verandering? Neem dan vandaag nog vrijblijvend contact met ons op, dan bespreken we samen de mogelijkheden.