In deze blog leggen we je uit wat CRO is. Daarnaast geven we je enkele tips over hoe je CRO toepast, wat je moet doen als je CRO laag is én vertellen wet wat een ‘normale’ CRO voor een website of webshop is.
Wat is CRO - uitleg en tips!
Wat is CRO?
CRO is een belangrijk aspect binnen de online marketing. Door middel van SEO (link) een groot aantal bezoekers krijgen is leuk, maar als deze bezoekers vervolgens niet overgaan tot actie op je website/webshop heb je er niet veel aan. Daarom wil je ze door middel van CRO ook laten converteren, zodat je meer winst kunt binnenhalen!
Euh… Wat is conversie?
Conversies verwijzen naar een actie die een bezoeker op een website uitvoert. Dit kunnen verschillende zaken zijn, zoals:
het aanmelden voor een nieuwsbrief
het downloaden van een e-book
het bekijken van een video.
het toevoegen van een product aan je winkelmandje
het afrekenen van je winkelmandje
Je kunt conversies zien als een soort doelen, waarbij iedere pagina op jouw website of webshop een specifiek doel kan hebben.
Hoe pas je CRO toe?
Wanneer je CRO wilt toepassen op jouw website of webshop is het belangrijk om inzicht te krijgen over hoe bezoekers jouw website of webshop gebruiken. Er zijn een aantal basisstappen die je kunt doornemen om een idee te krijgen:
Welke pagina’s van mijn website/webshop worden veel bezocht?
Waar is het aankoop proces haken de meeste mensen af?
Welke apparaten worden door bezoekers gebruikt om mijn website/webshop te bezoeken?
Wat is het doel van de bezoeker?
Hoe komen ze op mijn website/webshop?
Je kunt al veel te weten komen door zelf je website een aantal keer goed te doorlopen, maar je kunt ook meer inzicht verkrijgen in het gedrag van je website bezoekers door het gebruik van tools zoals Google Analytics (link).
Er zijn naast deze basisstappen nog een aantal werkzaamheden waarmee de conversie van je website/webshop kunt verhogen. Deze werkzaamheden bestaan uit: A/B testen, eye tracking en mouse tracking.
A/B testen
Een veelgebruikte methode om CRO te verbeteren is A/B testen. Bij een A/B test verdeel je de bezoekers in 2 groepen: groep A en groep B. Deze groepen laat je dan beide een andere variant van een webpagina zien, zoals bijvoorbeeld de homepagina. Je kunt verschillende elementen veranderen in de ene pagina, zoals kleuren of de structuur.
Vervolgens kijk je naar de statistieken van de bezoekers van beide groepen en kun je deze gaan vergelijken. Zo kun je zien welke pagina beter presteert en waarom.
Er zijn een aantal voordelen aan het gebruik van A/B testen:
Je conversie wordt stapsgewijs verhoogt
Je test met live gebruikers
De gebruikers hebben niet door dat ze getest worden
De data die je ontvangt is objectief
Eye tracking - Heat Map
Een andere methode om je CRO een boost te geven is door middel van eye tracking. Bij eye tracking kijk je naar het navigatiegedrag van de ogen van bezoekers op je website. Hiervoor heb je wel bepaalde hardware nodig.
Deze hardware kan de bewegingen van het oog vastleggen door middel van infrarood. Zo kun je zien waar bezoekers als eerste naar kijken en waar zij het meest naar kijken bij het bezoeken van je website/webshop. Dit kun je doen op Hotjar.com (link).
Ook het gebruik van eye tracking brengt een aantal voordelen met zich mee:
Realtime oogbewegingen volgen
Je kunt zien hoelang er op bepaalde gebieden gefocust wordt
Het levert concrete verbeterpunten op
Mouse tracking
Mouse tracking is een vergelijkbare methode als die van eye tracking. Je raad het al: hier wordt het navigatiegedrag van je muis gevolgd! Dit wordt gedaan door het klikgedrag van de bezoekers te volgen. Het resultaat hiervan zijn zogeheten click heatmaps.
Click heatmaps zijn een gedetailleerde weergave van waar bezoekers op klikken en hoe vaak ze ergens op klikken. Handige informatie dus om meer inzicht te krijgen in het gedrag van je bezoekers.
De voordelen van mouse tracking zijn:
Heatmaps geven je inzicht in klik- en navigatiegedrag
Duidelijkheid over de gebruiksvriendelijkheid van je website
Bezoekers zijn zich niet bewust dat ze getest worden
Als je ook demografische gegevens meeneemt krijg je erg leervolle informatie
Concrete verbeterpunten op gebied van conversieoptimalisatie
Wat als je CRO laag is?
Allereerst kun je de data van je website eens goed doorlopen om te zien waar de problemen zich voordoen. Bekijk de statistieken van je website en kijk welke pagina’s goed presteren en welke minder goed presteren. Als je het probleem heb geïdentificeerd kun je je focussen op dit gebied.
Vervolgens kun je een A/B test uitvoeren om verschillende versies van je webpagina’s te testen. Hierbij kun je experimenteren met lay-outs, kleuren, teksten en andere aspecten van de pagina tot je vooruitgang ziet.
Ook is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je content duidelijk en overtuigend is. Vermijd te technisch of formeel taalgebruik en maak gebruik van afbeeldingen/video’s om de content te versterken. Maar zorg ervoor dat je hier niet te fanatiek in bent, want dan kunnen de afbeeldingen/video’s de overhand nemen.
Zorg er daarnaast voor dat je website mobielvriendelijk is, aangezien steeds meer mensen tegenwoordig gebruik maken van een mobiele telefoon om het internet op te gaan.
Verbeter tot slot de gebruikerservaring van bezoekers van je website/webshop. Maak het de bezoekers zo makkelijk mogelijk: gebruik duidelijke call-to-actions, zorg voor snelle laadsnelheden en zorg dat je formulieren eenvoudig zijn een alleen essentiële informatie bevatten. Als je deze zaken niet op orde hebt kunnen het echte conversiekillers zijn.
Wat is een ‘normale’ conversie voor een webshop?
Wat zegt een conversie nu precies? En wanneer wordt deze beschouwt als en ‘normale’ conversie? Hier is geen eenduidig antwoord voor, omdat iedere webshop eenmaal anders is. De conversie is afhankelijk van veel factoren, zoals bijvoorbeeld: de branche, het productaanbod, de doelgroep, de prijs, enzovoort. Wat als een goed conversieratio wordt beschouwd door de ene webshop, kan minder goed zijn voor de andere webshop.
Gemiddeld ligt een conversieratio tussen 0% en de 5%. Over het algemeen wordt een conversieratio tussen de 1% en de 5% gezien als ‘goed’ voor een webshop. Als deze lager is kan dit wijzen op een probleem in je website of marketingstrategie. Maar dit kan ook zijn omdat je bijvoorbeeld dure producten verkoopt, dan is het normaal om een lagere conversieratio te hebben. Als je conversieratio boven de 5% ligt, is dit een teken dat je goed presteert.
Meer winst uit je website of webshop? Neem contact op!
Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op!