Wil jij beginnen met Google Ads, maar heb je geen idee hoe, waarom of waar? We got you! In deze blog leggen we je haarfijn uit hoe Google Ads werkt en welke stappen je moet volgen om een succesvolle campagne te starten. Lees snel met ons mee, dan maken we van jou in no-time een Google Ads expert.
Hoe werkt Google Ads?
Zo werkt Google Ads
Oké, nu weet je waarom Google Ads zo geweldig is, dus we kunnen beginnen met het stappenplan. We hebben het stappenplan opgedeeld in 5 stappen om het een beetje overzichtelijk te houden.
1. Doe je zoekwoordenonderzoek
Om te beginnen is het verstandig om te beginnen met een zoekwoordenonderzoek. Een zoekwoordenonderzoek helpt je met achterhalen op welke zoekwoorden klanten jouw website/webshop vinden op een zoekmachine. Dit is belangrijk omdat je met Google Ads adverteert op basis van zoekwoorden.
Om de beste resultaten te krijgen, zal je dan ook moeten adverteren op zoekwoorden die goed scoren en die zo min mogelijk concurrentie hebben. Je betaalt met Google Ads op basis van ‘cost per click’ (CPC). Dit houdt simpelweg in dat je betaalt voor iedere keer dat iemand op je advertentie klikt.
Om erachter te komen wat de zoekvolumes (aantal keer dat een er op een woord wordt gezocht) op bepaalde zoekwoorden zijn en wat de CPC zijn, zijn er een aantal handige ‘keyword research tools’ beschikbaar zoals de gratis keyword planner van Google.
Meer weten over hoe je een zoekwoordenonderzoek effectief kunt uitvoeren? Lees dan onze blog hier!
2. Stel je budget vast
Als het gaat om adverteren via Google Ads kun je het zo gek maken als je zelf wilt qua prijs. Afhankelijk van op hoeveel zoekwoorden jij wilt adverteren en hoe hoog de concurrentie op bepaalde zoekwoorden is, kan het erg oplopen qua prijs.
Daarom is het belangrijk dat je van tevoren een budget opstelt, zodat je straks niet meer kosten maakt dan nodig. Het is slim om te beginnen met de kosten per klik (CPC) voor bepaalde zoekwoorden te vergelijken, met de hoogte van de concurrentie in het achterhoofd.
Over het algemeen adverteer je op meerdere zoekwoorden tegelijk, daarom zal je ook moeten bedenken hoe je je budget hierover wilt verdelen. Zo kun je overwegen om wat meer van je budget in ‘betere’ zoekwoorden te steken, met lagere concurrentie en een hoger zoekvolume.
Tot slot moet je plannen voor hoelang je wilt adverteren. Hierbij is het bijvoorbeeld handig om te weten wat je doelen voor de lange termijn zijn.
3. Stel je campagne in
Oké, je weet op welke zoekwoorden je wilt adverteren en je hebt een budget opgesteld. Tijd om je campagne in te stellen! Als je een Google Ads-account hebt aangemaakt (als je deze nog niet hebt), is het tijd om een soort campagne te kiezen.
Er zijn 8 verschillende campagnes waar je uit kunt kiezen, maar voor de meeste mensen raden wij aan om gebruik te maken van één of meer van de volgende 3 campagnes:
Shopping-campagnes
Zoekmachine campagnes
Max performance campagnes.
Wat houden deze campagnes in? Dat zullen we je vertellen:
Shopping-campagnes: Met een shopping-campagne op Google Ads adverteer je in het 'shopgedeelte' van de zoekmachine. Hier kun je producten adverteren, die bovenaan zoekmachine worden getoond als je bijvoorbeeld ‘schoenen’ opzoekt.
Deze campagne is aan te raden als je bijvoorbeeld een webshop hebt of op een andere manier producten verkoopt.
Zoekmachine campagnes: Zoekmachine campagnes worden gebruikt om websites of webshops bovenaan de zoekmachine te laten verschijnen. Dit is erg handig voor beginnende websites/webshops, die hun SEO nog helemaal moeten opbouwen.
Maar ook voor bedrijven die al een krachtige SEO hebben is het een aanrader, aangezien geadverteerde websites/webshops altijd boven de ‘normale’ komen te staan. Je kunt de websites die gebruik maken van Google Ads herkennen aan de tekst ‘advertentie’ of 'gesponsord'.
Performance max campagnes: Je kunt de prestaties van je campagnes volgen en meten via Google Ads met een max performance campagne. Belangrijke statistieken die je kunt zien zijn onder andere: vertoningen, klikken, conversies en de kosten per conversie.
Met deze gegevens kun je de effectiviteit van je campagne evalueren en optimalisaties doorvoeren, zoals het aanpassen van biedingen, het optimaliseren van je productfeed en het uitsluiten van onrendabele zoektermen.
Deze campagne is dan ook aan te raden voor iedereen die begint met Google Ads, ongeacht welke campagnes je nog meer voert.
4. Maak je advertentie
Als je je campagnes hebt ingesteld, kun je beginnen met het maken van je advertentie(s). Hierbij zijn er een aantal dingen waar je rekening mee moet houden. Google rankt advertentie namelijk zelf ook op basis van een kwaliteitsscore, die hun algoritme aan advertenties toekent.
Op basis van deze kwaliteitsscore bepaalt Google je rangschikking in de zoekmachine én wordt bepaald hoeveel je betaalt per klik (CPC). Daarom moet jij ervoor zorgen dat je kwaliteitsscore hoger is dan je concurrentie, zodat je minder betaalt voor je advertentie en je advertentie hoger komt te staan dan die van hen.
Er zijn verschillende factoren, die meespelen bij het bepalen van je kwaliteitsscore. Google probeert deze geheim te houden, maar er zijn een aantal factoren bekend:
Click-Through-Rate
de relevantie van zoekwoorden voor de doelgroep
de relevantie van de landingspagina
de eerdere prestaties van je Google Ads-account
Om het overzichtelijk te houden hebben we een lijstje opgesteld, die je kunt volgen bij het maken van jouw advertentie om de kwaliteitsscore van je advertenties te boosten.
1. Relevantie
Zorg ervoor dat je advertentie relevant is voor de zoekopdracht of het interessegebied van je doelgroep. De advertentie moet aansluiten bij de intentie van de gebruiker en laten zien hoe jouw product of dienst relevant is voor hun behoeften.
2. Sterke koppen
Maak aantrekkelijke en pakkende koppen, die de aandacht trekken van potentiële klanten. Zorg ervoor dat de koppen duidelijk en beknopt zijn, en dat ze de belangrijkste voordelen en ‘unique selling points’ van je aanbod benadrukken.
3. Duidelijke en overtuigende omschrijvingen
Zorg voor een korte, duidelijke en overtuigende omschrijving. Er is weinig ruimte voor tekst en je potentiële klanten moeten in een oogopslag kunnen zien wat je product/ website/ webpagina inhoudt en waarom zij erop moeten klikken.
4. Call-to-action
Maar gebruik van ‘call-to-actions’ (CTA) in je advertentie. In een call-to-action roep je gebruikers op om een actie te ondernemen. Dit kunnen simpele dingen zijn, zoals contact opnemen. Maar het kan ook een grotere actie zijn, zoals een product aanschaffen. Je stuurt hiermee gebruikers een bepaalde richting in.
5. Relevante bestemmingspagina
Zorg ervoor dat de bestemmingspagina waar gebruikers naartoe worden geleid, overeenkomt met de boodschap en de belofte van je advertentie. De bestemmingspagina moet gebruikers voorzien van de informatie die ze verwachten. Daarnaast moet de bestemmingspagina zorgen voor conversies, zoals een aankoop of aanvraag.
6. Mobielvriendelijkheid
Tegenwoordig gebruiken de meeste mensen zoekmachines via hun mobiele telefoon. Daarom is het belangrijk dat je advertenties en bestemmingspagina’s hier ook goed op werken. Ze moeten responsief zijn en een positieve gebruikerservaring bieden, ongeacht het apparaat dat wordt gebruikt.
7. A/B testen
Het uitvoeren van A/B-testen is onmisbaar om de effectiviteit van je advertenties te optimaliseren. Test verschillende varianten van koppen, beschrijvingen, CTA's en visuele elementen om te ontdekken welke combinaties de beste resultaten opleveren.
5. Meet je resultaten en stel bij
Als je advertenties een tijdje online staan, is het tijd om te kijken of het zijn vruchten heeft afgeworpen. Je kunt via de max performance op Google Ads je resultaten bekijken en je instellingen aanpassen, indien nodig.
Het is hierbij belangrijk dat je je gewenste conversies op de advertenties goed instelt. Zo kun je de effectiviteit en ‘return on investment’ (ROI) van je advertentiecampagne goed meten.
Door conversies bij te houden, kun je zien welke advertenties, zoekwoorden en campagnes leiden tot daadwerkelijke acties of gewenste resultaten op je website, zoals aankopen, aanmeldingen, downloads, formulier indieningen, telefoongesprekken en meer.
Boost je business met Google Ads!
Laat je Google Ads-strategie in handen van experts! Verover de online markt, verhoog je conversies en maximaliseer je groeipotentieel.
Klaar om te winnen? Kies voor het uitbesteden van Google Ads bij Dashed en start vandaag nog jouw succesverhaal.
Wacht niet langer en neem contact op, de koffie krijg je van ons ;).