Ga je aan de slag met SEO of SEA. Dan moét je wel een zoekwoordenonderzoek uitvoeren Maar wat is een zoekwoordenonderzoek eigenlijk? In deze blog leggen we dat voor je uit. Daarnaast vertellen we je hoe je zo’n onderzoek het beste aanpakt. Lees dus snel verder en leer hoe je snel en effectief een goed zoekwoordenonderzoek uitvoert.
Zoekwoordenonderzoek. Zó pak je het aan!
Wat zijn zoekwoorden?
Hoe werken zoekwoorden?
Oké, zoekmachines tonen dus resultaten op basis van de woorden die worden ingevoerd. Maar hoe werkt dat precies? Als je een website hebt, kun je zoekwoorden gebruiken om je pagina’s te optimaliseren voor zoekmachines. Je kunt zoekwoorden op strategische plekken op je website plaatsen, zodat zoekmachines je makkelijk kunnen vinden en indexeren.
Een populaire en doeltreffende strategie om zoekwoorden te integreren, is door het schrijven van blogs en deze op je website te publiceren. Als zoekwoorden de sleutel zijn tot de zoekresultaten-schat, dan zijn blogs de kaart die je naar die schat leidt! Wanneer iemand daarna zoekt naar een van de zoekwoorden die jij hebt uitgewerkt in je blogs, vergroot dit de kans dat je website naar boven komt in de zoekresultaten
Het is wel belangrijk om te onthouden dat zoekmachines de relevantie van een webpagina niet alleen bepalen op basis van de zoekwoorden die worden gebruikt. Zoekmachines gebruiken complexe algoritmen die honderden factoren in overweging nemen. Zo kijken de zoekmachines bijvoorbeeld naar de kwaliteit van de content, de gebruikerservaring en de technische aspecten van een website.
Wat is een zoekwoordenonderzoek?
Een zoekwoordenonderzoek is een proces waarbij je de meest relevante zoekwoorden identificeert en onderzoekt, die jouw doelgroep gebruikt om tot de informatie, diensten of producten op jouw website te komen.
Het doel van zo’n onderzoek is om een beter inzicht te krijgen in het zoekgedrag van je doelgroep en om te kijken welke zoekwoorden goed scoren en welke minder. Deze informatie kun je gebruiken om de content op je website te optimaliseren voor zoekmachines.
Stappenplan zoekwoordenonderzoek
Nu weet je wat een zoekwoordenonderzoek is, maar hoe voer je dit uit? Dat leggen we hieronder even voor je uit.
Stap 1: Brainstormen
Verplaats je in de schoenen van je bezoekers en vraag je het volgende eens af; ‘Waar zijn deze personen nou écht naar op zoek en welke woorden gebruiken ze hiervoor in de zoekbalk’. Tijdens dit proces zijn er enkele belangrijke aspecten waarmee je rekening moet houden.
Als je aan een bestaande pagina werkt, is het handig om de belangrijke zoekwoorden op die pagina te verwerken. Dit helpt je om de bestaande inhoud te optimaliseren en ervoor te zorgen dat de relevante zoekwoorden worden opgenomen.
Daarnaast is het ook slim om synoniemen of alternatieve bewoordingen te noteren. Hierdoor vergroot je de kans dat je website wordt gevonden door verschillende zoektermen en zoekopdrachten.
Om je content nog beter af te stemmen op de bezoekers, probeer je in te beelden hoe zij het onderwerp zouden omschrijven. Denk na over de specifieke bewoordingen en termen die zij mogelijk gebruiken bij het zoeken naar informatie over het betreffende onderwerp.
Ten slotte, bedenk wat het achterliggende doel of probleem van de bezoekers is. Stel je voor dat ze zich afvragen: "Wanneer krijg ik mijn pakketje?" in plaats van "Hoe snel wordt een bestelling verwerkt?" Door je content af te stemmen op de vragen en behoeften van de bezoekers, vergroot je de relevantie en aantrekkelijkheid van je website.
Stap 2: Gerelateerde zoekwoorden bekijken
Met Google Search Console kun je alleen zoekwoorden zien waar je momenteel op gevonden wordt. Daarom is het verstandig om ook andere tools te gebruiken voor je zoekwoordenonderzoek. Er zijn verschillende gratis tools te vinden die hier geschikt voor zijn. Een aantal voorbeelden hiervan zijn Ubersuggest, Also Asked en Keywordtool.io.
Veel van deze tools werken ongeveer hetzelfde. Via Semrush (betaald) bijvoorbeeld: Klik op ‘SEO’, dan op ‘Keyword Magic Tool’ en vul vervolgens een keyword in.
Je krijgt dan een vergelijkbaar overzicht van een hoop zoekwoorden die op het door jou ingevulde woord lijken. Ook krijg je een hoop andere informatie te zien, zoals het zoekvolume en de zoekintentie (of iemand iets wilt kopen of slechts informatie wilt opdoen) en de trendlijn. De trendlijn geeft aan of de populariteit van een zoekwoord toeneemt, afneemt of seizoensgebonden is.
Stap 3: Zoekresultaten van Google bekijken
De zoekresultatenpagina van Google is erg handig om informatie te krijgen over welke soorten websites goed scoren bij bepaalde zoekwoorden.
Zorg dat je een browser gebruikt die geen gepersonaliseerde resultaten toont, zoals bijvoorbeeld het incognitovenster. Vul een zoekwoord in en bekijk de hoogst scorende resultaten eens aandachtig.
Kijk goed naar hoe de meta titel en de meta beschrijving zijn geformuleerd. Kijk daarnaast ook eens naar de content, hoe heeft deze website het zoekwoord verwerkt, welke subtopics zijn verwerkt op de pagina, gebruiken ze interne links en hoe goed speelt deze pagina in op de intentie van de zoeker.
Vergelijk de informatie die je hier opdoet met hoe de zaken bij jouw content zijn opgesteld. Op basis hiervan kun je verbeteringen doorvoeren.
Stap 4: Zoekwoorden samenvoegen in een spreadsheet
Exporteer de rapporten die je hiervoor hebt opgesteld allemaal naar een spreadsheet zoals Excel. Je kunt de functie ‘dubbele waarden verwijderen’ in Excel gebruiken om eventuele dubbele zoekwoorden te verwijderen.
Om te bepalen welke zoekwoorden goed scoren, moet je kijken hoe vaak de woorden worden opgezocht. Dit doe je door te kijken naar het zoekvolume. De zoekvolumes kun je opvragen bij tools zoals Semrush, Moz of Ahrefs. Zodra je de volumes hebt gevonden, kun je deze aanvullen in de exceltabel.
Stap 5: Zoekwoorden kiezen
Tot slot moet je gaan bepalen welke zoekwoord je wilt gaan gebruiken voor jouw SEO strategie. Je moet hierbij letten op een aantal zaken: de relevantie, het zoekvolume en de keyword difficulty. Bij het kiezen van geschikte zoekwoorden zal je moeten kijken in de spreadsheet, die je in de vorige stap hebt opgesteld.
Kijk naar welke woorden relevant zijn en ook een hoog zoekvolume hebben. Realiseer je wel dat het verstandig is om te vermijden om te veel te leunen op populaire woorden. Hoewel ze een hoog zoekvolume hebben, brengen ze vaak ook een sterke concurrentie met zich mee. Hierdoor wordt het extreem moeilijk om goed te scoren op deze gangbare zoekwoorden.
Zoekwoordenonderzoek: de sleutel tot de schatkist van SEO
Als je serieus bent over het verbeteren van de vindbaarheid van je website en het vergroten van je online bereik, is het essentieel om te beginnen met een zoekwoordenonderzoek. Onze SEO specialisten zorgen ervoor dat jouw website optimaal gaat scoren in Google.
Neem direct contact met ons op of vraag een gratis webscan aan, dan zoeken wij voor je uit waar je website bijgespijkerd kan worden.