1. Klantvertrouwen en behouden
In 2023 staan bedrijven voor een grote uitdaging dankzij de snel stijgende inflatie, met hogere kosten en prijzen als gevolg. Sinds de corona pandemie zijn de e-commerce bedrijven als paddenstoelen uit de grond gesprongen, daarom is het behouden van klanten nu prioriteit.
In onzekere financiële tijden wordt ook klantvertrouwen belangrijker. Flexibele retourmogelijkheden zijn een must, want maar liefst 67% van de klanten controleert het retourbeleid voordat ze iets online kopen.
Om klanten te behouden en te voldoen aan veranderende behoeften, kan het helpen om gepersonaliseerde en voordelige opties (dynamic pricing) aan te bieden. Met behulp van een Customer Data Platform (CDP) kun je jouw marketingactiviteiten gemakkelijk optimaliseren voor betere resultaten. Zo houd je klanten betrokken, zelfs in lastige periodes zoals inflatie.
2. First-party data
De tweede opkomende trend van 2023 is een verschuiving van third-party data naar first-party data.
In de steeds veranderende digitale wereld is privacybescherming een ‘hot topic’ geworden. Tot pas geleden vertrouwden marketeers op third-party tracking cookies voor online adverteren, maar dat pad wordt steeds hobbeliger door strengere regelgeving wereldwijd.
Ondanks Google’s uitstel van de afschaffing van third-party cookies tot 2024, is het verstandig om je voor te bereiden op deze grote verandering. Klantgegevens zijn in de wereld van e-commerce van onschatbare waarde, maar alleen als je de controle hebt. Het is dus hoog tijd om third-party data te verzamelen en slim te benutten.
Gelukkig biedt de technologie van vandaag ons een breed arsenaal aan tools, waaronder het Customer Data Platform (CDP). Dit platform verzamelt niet alleen gegevens, maar brengt ze ook samen op één plek. Het biedt gedetailleerd inzicht in het gedrag en de behoeften van elke klant. Hierdoor kan je een hyper-gepersonaliseerde ervaring bieden, die perfect past bij de verwachtingen van jouw klanten.
3. Omnichannel
Tijdens de corona pandemie is er voor veel bedrijven één ding heel duidelijk geworden: de overstap van fysieke naar digitale handel is een ‘must’. In de laatste jaren zijn er veel bedrijven, van groot tot klein, bezig geweest met nieuwe oplossingen om het fysiek winkelen en het online winkelen te combineren.
Dit verhoogt namelijk niet alleen de winst, maar biedt ook de mogelijkheid om waardevolle klantgegevens te verzamelen en te gebruiken. Dit is goud waard als bedrijf, omdat je met deze gegevens gepersonaliseerde klant trajecten kunt starten, wat erg goed is voor de groei van jouw bedrijf.
Bedrijven zoals Starbucks hebben dit goed opgepakt. Zij introduceerde namelijk een app die de fysieke wereld integreert in de digitale wereld. Hoe ze dat gedaan hebben? Via de app kunnen klanten handige diensten gebruiken, zoals een kopje koffie personaliseren en vooraf bestellen. Tegelijkertijd verzamelt de app waardevolle gegevens van de klanten.
4. AI en voice shopping
Eind 2022 gaf OpenAI ons een indrukwekkend voorproefje van wat kunstmatige intelligentie of Artificial Intelligence (AI) kan doen. Hun AI-chatbot ging viraal en zorgde voor opwinding binnen de technologiegemeenschap, waardoor we onszelf allemaal hebben afgevraagd wat er nog meer mogelijk is.
AI opent de deur naar innovatieve manieren om met klanten te communiceren. Chatbots bieden nu al soepele gesprekservaring en voice bots worden elk jaar slimmer. Volgens Wunderman Thompson zal voice shopping snel groeien en zal in de nabije toekomst zo'n 18% van de markt beslaan. Voice shopping is dus zeker een trend om in de gaten te houden.
5. Sociale media als toegangspoort
Sociale media is de laatste jaren veranderd in de perfecte toegangspoort naar klanten. Meer dan ooit communiceren retailers met hun doelgroep via platforms zoals Instagram, Pinterest, TikTok en Facebook, zelfs meer dan via hun eigen websites of fysieke winkels. Ook al leidt niet elke interactie direct tot verkoop, zijn het nu essentiële marketinginstrumenten.
Tegelijkertijd wordt de integratie tussen sociale media en de eigen webshops steeds vloeiender. Op deze platforms kunnen klanten producten bekijken, erop klikken en direct kopen. De uitdaging voor retailers ligt nu dus in het slim kiezen van de juiste kanalen en de strategie om conversies te optimaliseren.
Er zijn 2 opkomende trends: ‘social commerce’, waarbij de klant vanaf een sociale media platform wordt doorverwezen naar de webshop, en online verkopen die volledig plaatsvinden binnen het sociale medium zelf, zonder doorverwijzingen.
6. Inzetten op duurzaamheid
De afgelopen jaren is er een groeiende bewustwording ontstaan op gebied van duurzaamheid wereldwijd. Hoewel het belang van klimaatverandering al langere tijd bekend is, hebben mensen recentelijk hun gedrag hieraan aangepast. Dit heeft geleid tot een toegenomen vraag naar duurzame producten, waarop veel webshops zich hebben aangepast.
De drie meest gangbare manieren waarop webshops duurzaamheid kunnen bevorderen, zijn verpakking, transport en recyclingprogramma's.
Verpakkingen
Verpakkingen maken vaak overmatig gebruik van plastic. Dit overmatige gebruik van plastic resulteert niet alleen in verspilling, maar leidt ook tot extra transportruimte, wat indirect leidt tot een aanzienlijke CO₂-voetafdruk.
Hoe kunnen webshops hiermee omgaan? Momenteel worden technologieën ontwikkeld die verpakkingen op maat van het product kunnen maken. Hoewel dit op dit moment wellicht nog niet van het grootste belang is, is het interessant om deze ontwikkelingen in de gaten te houden voor de toekomst.
Transport
Webshops zijn al volop bezig met het bevorderen van duurzaam transport. Tegenwoordig wordt ongeveer 82% van online bestelde producten thuis bezorgd, wat leidt tot aanzienlijk extra wegverkeer en bijgevolg CO₂-uitstoot.
Wat is de oplossing? Steeds meer webshops maken gebruik van bezorging per fiets of elektrische voertuigen. Een populaire oplossing is ook het inzetten van ophaalpunten, zoals de afhaalboxen in supermarkten.
Recyclingprogramma's
Naast duurzame verpakkingen en transport richten veel webshops zich ook op de verkoop van duurzame producten of tweedehands artikelen. Vooral de verkoop van tweedehands producten is de afgelopen jaren geïntegreerd door veel webshops. Enkele voorbeelden hiervan zijn: Vinted, Coolblue's 'tweedehandsjes' en Patagonia's 'Worn Wear'.