Wat is SEA?
SEA (Search Engine Advertising of zoekmachine-adverteren) is een betaalde vorm van adverteren op zoekmachines zoals Google of Yahoo. De advertenties die je ziet als gevolg van SEA wordt ook wel Google Shopping genoemd.
Bij Google Ads betaal je voor je een hoge plek in de zoekmachine, dit kun je herkennen aan het woordje ‘Gesponserd’ dat weergegeven wordt in een groen label.
In de onderstaande afbeelding kun je dit duidelijk zien in de rode vakken.
Bij Google Shopping betaal je om bij bepaalde zoekopdrachten het product, de prijs en de leverancier te laten zien. Je betaalt dan per ‘klik’ op de link, waarbij geldt: hoe meer je betaalt hoe hoger deze wordt getoond tussen vergelijkbare producten op de zoekopdracht.
Maar waarom zou je gebruik maken van deze betaalde zoekresultaten? Heel simpel: de resultaten zijn vrijwel direct zichtbaar. Zodra je betaald hebt, staat jouw advertentie direct op de zoekmachine. Je zult snel verschil merken in het webverkeer naar jouw webpagina. Daarnaast kan je de ROI (return on investment) in kaart brengen en afhankelijk van het succes je betaalde zoekresultaten juist uitbreiden of stopzetten.
Wat zijn de verschillen tussen SEO en SEA?
Nu je weet wat SEO en SEA inhoudelijk betekenen, kunnen we ze langs elkaar leggen en naar de verschillen kijken. Als je je online marketing wil focussen op zoekmachines, is het belangrijk om eerst doelstellingen op te zetten. Aan de hand van deze doelstellingen kun je bepalen of je focus juist bij SEO, SEA of beide ligt.
Doelstelling en termijn
Om te beginnen zul je jezelf de volgende vraag moeten stellen: Wil je je focussen op resultaten op de korte termijn, op de lange termijn of allebei?
Korte termijn
Als je ervoor kiest om resultaten te krijgen op de korte termijn, kijk dan naar SEA. Met SEA kun je direct resultaten behalen vanaf het moment dat je met adverteren begint. Het nadeel hiervan is dat je afhankelijk bent van een budget. Ook al zal je verkoop ongetwijfeld omhoog gaan na het inzetten van SEA, is dit geen garantie dat het winstgevend uitpakt.
Je betaalt namelijk per keer dat iemand op de advertentie klikt. Als er veel mensen op jouw advertentie klikken, maar niet veel mensen jouw product daadwerkelijk kopen, dan kan je hier zelfs verlies op draaien. Het draaien van winst via SEA is dan ook afhankelijk van welke producten jij verkoopt en voor welke prijs.
Lange termijn
Wil je inzetten op de lange termijn? Dan is het beter om je te focussen op SEO. SEO is namelijk een proces waarbij je probeert de zoekwoord positie van jouw website te verhogen, zodat deze hoog scoort in de zoekmachine. Door onder andere het schrijven van informatieve artikelen probeer je de relevantie van jouw website te verhogen in de ogen van Google.
Je kunt SEO een beetje zien als een sneeuwbaleffect. Zodra de bal gaat rollen wordt deze steeds groter en gaat hij steeds harder rollen. In het begin zal je nog niet zo hoog scoren, maar als je consistent bent in het maken van kwalitatieve content waar mensen naar zoeken dan zal je op een gegeven moment hoger scoren.
Om de grootste verschillen even duidelijk op een rijtje te zetten, hebben we de voordelen per strategie voor je op een rijtje gezet. Deze kun je bekijken in onderstaande tabel.
Nu je de verschillen tussen SEO en SEA weet zul je je wellicht afvragen: Maar hoe weet ik wanneer ik SEO of SEA moet inzetten? Logisch! Daarom leggen we het hier even voor je uit ;).
Wanneer je direct resultaten wilt zien, kun je het beste inzetten op SEA. Je product/ webpagina wordt dan namelijk direct getoond op de zoekresultaten én je kunt zien hoe ‘hoog’ in de lijst je jouw advertentie is geplaatst. Het resultaat is dat je al snel meer doorstroom van webverkeer zult zien. Echter brengt dit enkele nadelen met zich mee: deze methode kost geld en het is niet bruikbaar op de lange termijn. Want zodra je stopt met betalen, zal het webverkeer ook direct dalen.
Wanneer je duurzame resultaten wil, is het slim om eens te kijken naar SEO. SEO is namelijk een langdurig proces waarbij je kwalitatief hoge content creëert op je webpagina om hoger te scoren op de zoekmachines. Het voordeel van SEO is dat wanneer je eenmaal hoog scoort op zoekmachines, je deze plek niet zomaar verliest. Daarnaast kost het ook niet veel moeite om het optimaliseren bij te houden.
Gebruik SEO en SEA voor de beste marketingresultaten
Om de optimale resultaten te behalen, is het verstandig om gebruik te maken van zowel SEO als SEA. Zo profiteer je namelijk van de resultaten op korte termijn via SEA én van de lange termijn via SEO, waardoor ze elkaar als het ware aanvullen. Een handig trucje om de efficiëntie te verhogen is om hoog scorende zoekwoorden, die je krijgt via de inzichten van SEA, te gebruiken in je SEO campagne.
Zodra je begint te merken dat je SEO campagne werkt en je hoger scoort op de zoekmachine, zou je kunnen overwegen om je SEA campagne te stoppen. SEA blijft namelijk constante kosten met zich meebrengen en zodra je SEO campagne begint te werken heb je een duurzame zichtbaarheid op de zoekmachines. Dit betekent dat de behoefte om snel op te vallen minder wordt.