Het maken van een goede nieuwsbrief lijkt misschien een simpele taak, maar er komt meer bij kijken dan de meeste mensen zich realiseren. De kunst is namelijk om de aandacht van de lezer vast te houden, maar hoe doe je dat? Dat zullen we je in deze blog vertellen.
Nieuwsbrief maken
Hoe maak je een goede nieuwsbrief?
Een nieuwsbrief is een krachtige manier om in contact te blijven met je publiek. Of het nu gaat om nieuws, aanbiedingen of andere waardevolle , een goed geschreven nieuwsbrief kan het verschil maken.
Bij het maken van een goede nieuwsbrief zijn er een aantal belangrijke zaken waar je rekening mee moet houden. Je wilt namelijk niet dat de nieuwsbrief verdwijnt in een zee van spam mails.
Het is belangrijk dat je weet voor wie je schrijft. Je moet je doelgroep leren kennen door hun interesses, behoeften en taalgebruik te begrijpen. Deze kennis kun je verwerken in je nieuwsbrief, waardoor je de lezer écht aanspreekt. Zij staan immers centraal.
Zorg er ook voor dat je je nieuwsbrieven niet te vaak verstuurd. Anders zakt de interesse van de lezer met raketsnelheid naar nul en gaan ze het zien als spam. Plan je nieuwsbrieven op vaste tijden (bijvoorbeeld 2 keer per jaar) en zorg ervoor dat de inhoud écht van waarde is voor de lezers.
Stappenplan voor het maken van jouw nieuwsbrief!
Hoe begin je dan met het opstellen van een nieuwsbrief? Dat zullen we je in het stappenplan hieronder vertellen.
Stap 1: Het doel van je nieuwsbrief bepalen
Allereerst moet je het doel van je nieuwsbrief bepalen. Wil je je publiek informeren over nieuws en updates, promoties delen, educatieve content verspreiden, of iets anders bereiken?
Een handig trucje dat je hierbij kunt toepassen is door jezelf af te vragen wat jij bij deze doelgroep wilt bereiken.
Stap 2: De doelgroep bepalen
Als je het doel van je nieuwsbrief hebt bepaald, dan kun je achterhalen wat de doelgroep is.
Het is belangrijk om te weten wat de doelgroep is, omdat je niet iedereen op dezelfde manier en met dezelfde content kunt benaderen.
Tegen een tiener die graag voetbalt praat je ten slotte op een andere manier dan tegen een veertiger die horloges verzamelt. Doelgroepen kun je onderscheiden in verschillende categorieën, zoals: leeftijd, geslacht, koopgedrag of interesses.
Stap 3: De behoeften van je doelgroep achterhalen
Om te zorgen voor een goede connectie tussen het doel van jouw nieuwsbrief en de doelgroep, is het belangrijk om uit te vogelen wat de behoeften of pijnpunten van jouw doelgroep zijn. Zo heb je een ‘aangrijpingspunt’ waarmee je de lezers kunt triggeren om de brief te lezen.
Als je eerder al een doelgroeponderzoek hebt gedaan, dan weet je al waar deze behoeften of pijnpunten liggen. Zo niet, dan is het tijd om dat snel te onderzoeken. Je kunt bijvoorbeeld je doelgroep berichten sturen via sociale media of een enquête de deur uitsturen.
Als je een behoefte of pijnpunt hebt gevonden om je op te focussen, zorg er dan voor dat je deze laat terugkomen in de titel van je nieuwsbrief. Deze moet je lezers namelijk overtuigen om de brief te openen. En de beste manier om dit voor elkaar te krijgen is door ze meteen te prikkelen.
Stap 4: De inhoud bepalen
Nu je j doel en doelgroep op een rijtje hebt, is het tijd om de inhoud van je nieuwsbrief te bepalen. Bedenk voor jezelf welke onderwerpen je erin wilt verwerken en schrijf deze ergens op. Belangrijk om te onthouden is dat de lezer in de brief centraal staat! Verplaats jezelf in de schoenen van de lezer en bedenk wat zij graag zouden willen weten, niet wat jij zelf wilt vertellen.
Een andere valkuil die je moet proberen te vermijden is te veel zelfpromotie. Als je je lezers platgebombardeerd met mailtjes waarin jij je product aanbiedt, dan is de kans dat ze het als spam gaan zien en ze jouw mailtjes niet eens meer openen.
Wat kun je dan wel het beste doen? Verhul je promoties of nieuwtjes in een jasje van interessante en/of informatieve content, zoals trends of nieuws. Gebruik hiervoor een behulpzame, vriendelijke, informatieve en educatieve insteek.
Je lezers zullen hierdoor sneller geboeid en betrokken zijn. Wissel deze stijl af met wat promotionele content om de kans te vergroten dat je lezers doorklikken (en aankopen doen). Hierbij is het wel belangrijk dat je met ‘bewijzen’ komt voor je promotionele content. Als je bijvoorbeeld roept dat je ‘het beste product’ hebt, dan moet je ook uitleggen waarom dat zo is. Lezers willen graag informatie, context en uitleg!
Stap 5: De structuur vaststellen
Een nieuwsbrief bestaat meestal uit meerdere stukken met allemaal hun eigen call-to-action (CTA). Maar niet alle CTA’s zijn even belangrijk. Daarom moet je een structuur aanbrengen en nadenken over de volgorde. Zeker in e-mailnieuwsbrieven is het slim om de belangrijkste dingen bovenaan te zetten. Mensen lezen meestal niet elk woord, dus zorg dat de kern direct opvalt.
Als je een groep lezers hebt die je nieuwsbrief altijd leest, dan kun je een beetje toewerken naar een spannend hoogtepunt in je brief. Op die manier zorg je ervoor dat alle onderwerpen de aandacht krijgen die ze verdienen, en houd je j lezers geïnteresseerd.
Zorg voor korte teksten in je nieuwsbrief. Je wilt je publiek nieuwsgierig maken en ze laten doorklikken naar jouw website of blog, zodat ze daar meer lezen of een andere gewenste actie uitvoeren. Je kunt de nieuwsbrief een beetje zien als een voorproefje, waarin je ze genoeg informatie geeft om ze nieuwsgierig te maken naar de rest.
Tips voor het maken van jouw nieuwsbrief
Er zijn een hoop dingen om rekening mee te houden als je een goede nieuwsbrief te maken. Om je op weg te helpen hebben we daarom nog 5 tips voor het maken van jouw nieuwsbrief.
Tip 1: Maak de lezer nieuwsgierig
Gebruik pakkende onderwerpregels om de lezer te laten weten wat er te ontdekken valt in de nieuwsbrief. Begin bijvoorbeeld met een anekdote, een vraag, of een interessant feit om de aandacht direct te trekken.
Tip 2: Inleven in je doelgroep
Doe onderzoek naar de interesses en behoeften van je doelgroep. Stem de tone of voice en de inhoud van je nieuwsbrief af op wat je doelgroep aanspreekt en interessant vindt.
Tip 3: Gebruik korte zinnen
Houd zinnen kort en krachtig om de leesbaarheid te verbeteren en vermijd ingewikkelde zinsconstructies of vakjargon.
Tip 4: Stuur niet te vaak
Bedenk hoe vaak je de nieuwsbrief wilt versturen en houd er rekening mee dat te vaak mailen lezers kan afschrikken. Kies een regelmatig schema (bijvoorbeeld wekelijks of maandelijks) dat past bij je content en de verwachtingen van je doelgroep.
Tip 5: Gebruik een activerend slot
Sluit je nieuwsbrief af met een duidelijke call-to-action (CTA). Wat wil je dat de lezer nu doet? Moedig je lezers aan om te reageren door te klikken, iets te kopen, of zich ergens voor aan te melden. Wees hierin direct en overtuigend.
De effectiviteit van je nieuwsbrief meten en bijstellen
Oké, je hebt een boeiende nieuwsbrief opgesteld en verstuurd naar je lezers. Goed bezig, maar hoe weet je nu of je inspanningen zijn vruchten afwerpen? Het meten van de effectiviteit van je nieuwsbrief is essentieel voor het optimaliseren van je bereik.
Hieronder zijn 6 ‘key metrics’ om op te nemen en vertellen we hoe je ze kunt meten, zodat je je mailings kunt finetunen voor betere resultaten.
Open Rate (Openings Percentage):
Dit meet hoeveel ontvangers je nieuwsbrief daadwerkelijk hebben geopend. Je kunt dit gemakkelijk meten via je e-mailmarketing platform. Een hoge open rate duidt op een effectieve onderwerpregel en relevantie voor je doelgroep.
Click-Through Rate (CTR):
De CTR vertelt je hoeveel mensen daadwerkelijk op de links in je nieuwsbrief hebben geklikt. Dit geeft inzicht in de relevantie van je inhoud en CTA's. Je kunt de CTR berekenen door het aantal klikken te delen door het aantal verzonden nieuwsbrieven.
Bounce Rate (Bouncepercentage):
Dit is het percentage nieuwsbrieven dat niet kon worden afgeleverd bij de ontvanger. Een lage bounce rate is een goed teken. Het kan wijzen op een gezonde lijst en correcte contactgegevens.
Unsubscribe Rate (Afmeldingspercentage):
Dit meet hoeveel mensen zich hebben afgemeld na ontvangst van je nieuwsbrief. Het is belangrijk om het unsubscribe rate te monitoren en te begrijpen waarom mensen zich afmelden. Misschien is het tijd om de inhoud of frequentie aan te passen.
Conversion Rate (Conversiepercentage):
Dit is het percentage mensen dat na het openen van je nieuwsbrief een gewenste actie heeft ondernomen, zoals een aankoop, aanmelding of download. Het kan variëren op basis van je doelstellingen.
Feedback en Respons:
Houd de feedback van je lezers in de gaten. Reageren ze op je nieuwsbrief? Stellen ze vragen of geven ze suggesties? Deze directe interactie kan waardevolle inzichten bieden.
Jouw e-mail marketing uitbesteden?
Lukt het nog niet om met je nieuwsbrief tot je lezers door te dringen? Tijd voor verandering! Bij Dashed staan onze ervaren online marketeers klaar om jou te helpen nieuwsbrieven te maken waar je U tegen zegt.
Neem vandaag nog contact op voor vrijblijvend advies. Ook voor andere vragen kun je altijd bij ons terecht.