E-mail marketing automation is een vorm van marketing, waarbij je automatisch mails verstuurt met de juiste boodschap, naar de juiste personen op het juiste moment.
Om dit op een effectieve, professionele manier aan te pakken zijn er een aantal belangrijke dingen die je nodig hebt: een trigger, een campagneflow, klantinformatie en content voor je campagne.
De trigger vormt het startschot voor je marketingcampagne. Dit kan variëren van een specifieke datum tot een bepaalde omzetdoelstelling. De campagneflow functioneert als een visuele kaart, waarop de stappen en berichten die je wilt verzenden duidelijk worden weergegeven.
Klantinformatie, zoals contractvervaldata, aankoopgeschiedenis of klantduur, is de sleutel tot het personaliseren van je e-mails. En last but not least, de content omvat alle elementen van je campagne, zoals de teksten, afbeeldingen, eBooks en video's.
Wanneer maak je gebruik van e-mail marketing automation?
E-mail marketing automation is een krachtig hulpmiddel dat in verschillende situaties kan worden ingezet om je marketinginspanningen te verbeteren en de betrokkenheid van je doelgroep te vergroten. Om je een idee te geven over de momenten waarop je gebruik kunt maken van deze vorm van marketing zijn hier 8 voorbeelden:
Nieuwe abonnees verwelkomen: Zodra iemand zich inschrijft voor je nieuwsbrief of zich registreert op je website, kun je automatisch een reeks welkomst-e-mails verzenden om ze te begroeten, je merk te introduceren en relevante informatie te delen.
Verlaten winkelwagen herinneringen: Als een klant producten in hun winkelwagentje plaatst maar de aankoop niet voltooid, kun je automatisch herinneringsmails sturen om ze aan te moedigen terug te keren en af te rekenen.
Verjaardags- en jubileumberichten: Automatiseer de verzending van verjaardagswensen en herinneringen aan jubilea aan je klanten. Dit laat je zorgzame kant zien en kan daarom de klantloyaliteit vergroten.
Lead nurturing: Voor potentiële klanten die nog niet klaar zijn om te kopen, kun je geautomatiseerde campagnes gebruiken om ze van waardevolle informatie te voorzien, op de hoogte te brengen en uiteindelijk om te zetten in betalende klanten.
E-commerce upselling en cross-selling: Identificeer automatisch kansen om aanvullende producten aan te bevelen op basis van eerdere aankopen van klanten.
Terugkerende aankopen: Stuur automatisch herinneringen of aanbiedingen aan klanten voor producten die ze eerder hebben gekocht en waarschijnlijk opnieuw nodig hebben.
Evenement promotie: Als je een evenement organiseert, kun je e-mailmarketing automation gebruiken om uitnodigingen te verzenden, herinneringen te sturen en follow-ups te doen na het evenement.
A/B testen en optimalisatie: Gebruik automatisering om verschillende e-mail varianten te testen en de prestaties te analyseren, zodat je de effectiviteit van je campagnes kunt verbeteren.