Oké, nu hebben we de voordelen besproken, dus tijd voor de 5 nadelen. Maar wees voorbereid: de afgelopen jaren is duidelijk geworden dat er eigenlijk meer nadelen dan voordelen verbonden zijn aan sliders… Genoeg gebazeld, laten we ze bespreken!
1. Trage laadtijd
Sliders met meerdere afbeeldingen en inhoud kunnen de laadtijd van een webpagina vertragen, vooral als de afbeeldingen niet goed zijn geoptimaliseerd. Dit kan leiden tot een slechtere gebruikerservaring, omdat bezoekers vaak weinig geduld hebben en gefrustreerd kunnen raken.
Dit heeft als gevolg dat bezoekers de pagina kunnen verlaten, voordat deze volledig is geladen.
2. Minder aandacht voor alle slides
Uit een onderzoek van een Amerikaanse Universiteit blijkt dat van alle kliks op de afbeeldingen in slides 80-90% gebeurt op de eerste afbeelding. Met deze informatie in het achterhoofd is het dan ook erg duidelijk dat zo’n slide met meerdere foto’s weinig zin heeft.
Alle CTA buttons en andere belangrijke informatie die in de volgende slides zitten verwerkt, bereiken geen mens en hebben dus niet veel toegevoegde waarde.
3. Slechte zichtbaarheid op mobiele apparaten
Sliders kunnen problematisch zijn op mobiele apparaten, omdat ze veel schermruimte innemen. Hierdoor zijn ze vaak niet goed of volledig zichtbaar. Dit kan leiden tot frustratie bij mobiele gebruikers en een negatieve invloed hebben op de gebruikerservaring.
4. Slechte prestaties en conversies
Bezoekers scrollen vaak snel door sliders heen (als ze daar überhaupt de tijd voor nemen), waardoor belangrijke CTA’s kunnen worden genegeerd. Dit in combinatie met tragere laadsnelheden en het mogelijk opborrelen van frustraties kan bezoekers dus ook wegjagen.
Dit zal je dan ook terugzien in de vorm van lagere prestaties en conversies. Het is eigenlijk een soort wondercocktail om je doelen te dwarsbomen.
5. Verlaagde gebruiksvriendelijkheid (en dus slecht voor SEO)
Op basis van de ‘User Experience’ (UE) en ‘User interface’ (UI) beoordelen zoekmachines, zoals Google, jouw website. Deze beoordeling speelt mee bij het bepalen van de rangschikking en laten we zeggen dat sliders daar niet echt bij helpen.
Sliders hebben namelijk een negatieve invloed op de gebruikerservaring, doordat ze onder andere zorgen voor trage laadtijden. Door deze trage laadtijden zullen bezoekers ook de website sneller verlaten, wat ook de beoordeling van Google beïnvloedt.