Een slider op je website, zin of onzin?

Overweeg jij om een slider of carrousel op je website te plaatsen? Of staat er al eentje op? Dan zou het weleens tijd kunnen zijn om dat idee snel overboord te gooien… Er is de laatste jaren veel discussie geweest rondom het onderwerp ‘sliders’ op website. De een zegt dat het een goed idee is, de ander zegt dat je er juist ver vandaan moet blijven.

In deze blog vertellen we je alles wat je moet weten over sliders. We beginnen bij het begin en leggen eerst uit wat een slider eigenlijk is. Daarna bespreken we de voor- en nadelen van sliders en tot slot geven we onze visie over het gebruik van sliders op een website.

Wat is een ‘slider’?

  • In your face splash.
  • Bright like a flash.
  • Not afraid to clash.
  • In your face splash.
  • Bright like a flash.
  • Not afraid to clash.

Wat zijn de voordelen van een slider op je website?

Om te bepalen of sliders wel of niet nuttig zijn, zullen we de voor- en nadelen moeten vergelijken. Dus, laten we beginnen met de voordelen. Hieronder hebben we de 3 grootste voordelen van het hebben van een slider op je website op een rijtje gezet.

1. Visuele aantrekkelijkheid

Het grootste voordeel aan een slider is dat het er mooi uit ziet. Ze zien er vaak erg smooth uit en kunnen verschillende mooie afbeeldingen of reviews bevatten.

2. Ruimtebesparing

Dit is geen voordeel dat écht het verschil maakt, maar kan in specifieke situaties wel handig zijn. Met een slider kun je namelijk meerdere afbeeldingen laten zien op dezelfde plek, waardoor er meer ruimte op de pagina overblijft voor andere content.

3. Call-to-action (CTA) mogelijkheden

Een slider is erg geschikt om call-to-action buttons of teksten in te verwerken. Je kunt ze verwijzen naar andere pagina’s op je website of om contact op te laten nemen.

Wat zijn de nadelen van een slider op je website?

Oké, nu hebben we de voordelen besproken, dus tijd voor de 5 nadelen. Maar wees voorbereid: de afgelopen jaren is duidelijk geworden dat er eigenlijk meer nadelen dan voordelen verbonden zijn aan sliders… Genoeg gebazeld, laten we ze bespreken!

1. Trage laadtijd

Sliders met meerdere afbeeldingen en inhoud kunnen de laadtijd van een webpagina vertragen, vooral als de afbeeldingen niet goed zijn geoptimaliseerd. Dit kan leiden tot een slechtere gebruikerservaring, omdat bezoekers vaak weinig geduld hebben en gefrustreerd kunnen raken.

Dit heeft als gevolg dat bezoekers de pagina kunnen verlaten, voordat deze volledig is geladen.

2. Minder aandacht voor alle slides

Uit een onderzoek van een Amerikaanse Universiteit blijkt dat van alle kliks op de afbeeldingen in slides 80-90% gebeurt op de eerste afbeelding. Met deze informatie in het achterhoofd is het dan ook erg duidelijk dat zo’n slide met meerdere foto’s weinig zin heeft.

Alle CTA buttons en andere belangrijke informatie die in de volgende slides zitten verwerkt, bereiken geen mens en hebben dus niet veel toegevoegde waarde.

3. Slechte zichtbaarheid op mobiele apparaten

Sliders kunnen problematisch zijn op mobiele apparaten, omdat ze veel schermruimte innemen. Hierdoor zijn ze vaak niet goed of volledig zichtbaar. Dit kan leiden tot frustratie bij mobiele gebruikers en een negatieve invloed hebben op de gebruikerservaring.

4. Slechte prestaties en conversies

Bezoekers scrollen vaak snel door sliders heen (als ze daar überhaupt de tijd voor nemen), waardoor belangrijke CTA’s kunnen worden genegeerd. Dit in combinatie met tragere laadsnelheden en het mogelijk opborrelen van frustraties kan bezoekers dus ook wegjagen.

Dit zal je dan ook terugzien in de vorm van lagere prestaties en conversies. Het is eigenlijk een soort wondercocktail om je doelen te dwarsbomen.

5. Verlaagde gebruiksvriendelijkheid (en dus slecht voor SEO)

Op basis van de ‘User Experience’ (UE) en ‘User interface’ (UI) beoordelen zoekmachines, zoals Google, jouw website. Deze beoordeling speelt mee bij het bepalen van de rangschikking en laten we zeggen dat sliders daar niet echt bij helpen.

Sliders hebben namelijk een negatieve invloed op de gebruikerservaring, doordat ze onder andere zorgen voor trage laadtijden. Door deze trage laadtijden zullen bezoekers ook de website sneller verlaten, wat ook de beoordeling van Google beïnvloedt.

Dus, wel of geen slider op je website?

Na het lezen van de voor- en nadelen kan je het waarschijnlijk al voorspellen: Wij zijn geen fan van sliders op je website. De magere voordelen die sliders te bieden hebben, worden eigenlijk volledig verpletterd door de zware nadelen van sliders.

Maar goed, misschien zijn er mensen die veel waarde hechten aan visuele aantrekkelijkheid en ruimtebesparing.

Voor die mensen hebben we nog wat extra informatie, want er zijn natuurlijk ook onderzoeken uitgevoerd om te testen hoe effectief sliders daadwerkelijk zijn. Zo heeft AGConsult verschillende A/B testen uitgevoerd, onder andere voor Suzuki, waaruit bleek dat websites met statische afbeeldingen in plaats van sliders veel effectiever zijn.

Zo bleek dat er veel vaker wordt geklikt op 2 statische banners, dan op 4 afbeeldingen in een carrousel (soort slider). Ze hebben deze test meerdere keren uitgevoerd en daar kwam steeds hetzelfde uit.

Kleine sidenote: Sliders zijn niet altijd nutteloos. Je kan best een slider toevoegen met foto’s puur als decoratie. Zolang je met de sliders geen interactie van je bezoekers verlangt en ze zo weet te plaatsen dat het niet ten koste gaat van de laadtijd, zou het best moeten kunnen.

Slide vrije website nodig? ;)

Wil jij een website laten maken? En hecht je waarde aan kwaliteit en prestaties? Dan staan onze ervaren developers voor jou klaar! Of je nu behoefte hebt aan maatwerk of het liever simpel houdt, wij helpen je graag aan de website van je dromen. 

Neem vandaag nog contact op, dan zetten wij de koffie alvast klaar.

  • We are Dashed
  • We are Dashed
  • We are Dashed
  • We are Dashed
  • We are Dashed
  • We are Dashed
  • Not afraid to double bluff
  • Not afraid to double bluff
  • Not afraid to double bluff
  • Not afraid to double bluff
  • Not afraid to double bluff
  • Not afraid to double bluff

Ready to level up? INSERT COINS
TO PLAY

Durf te investeren in groei. Dashed is voor ondernemers die willen winnen. Neem contact met ons op, dan komen we graag bij je langs voor een next level website. Get Dashed en level up! Waar wacht je nog op?

Get DASHED