De zoekmachine van Google wordt elke dag zeer intensief gebruikt. Het zou jammer zijn als je deze gelegenheid voorbij laat gaan zonder erop in te spelen. In deze blog vertellen we jou dan ook alles over hoe je beter gevonden wordt op Google.
Beter gevonden worden op Google - Tips & Tricks!
Waarom wil je beter gevonden worden op Google?
Hoe werkt beter gevonden worden op Google?
Beter gevonden worden in Google doe je door middel van SEO. SEO staat voor Search Engine Optimization.
Bij SEO richt je je website op zo’n manier in dat Google jouw als eerste zoekresultaat neerzet. Laten we kijken hoe dat precies werkt. Als eerste is het van belang dat je onderzoek doet naar relevante zoektermen. Deze verwerk je op verschillende plekken op je website, bijvoorbeeld in de tekst.
Daarnaast zijn er nog wat technische aspecten die ervoor zorgen dat je hoger in de SERP (resultatenpagina wanneer je iets in Google opzoekt) komt te staan. Door een goede samenhang van technische en tekstuele aanpassingen op je website zul je na een tijdje hoger ranken op de resultatenpagina van Google.
Het is de bedoeling dat je met relevante zoekwoorden gaat werken. Verwerk in je tekst een aantal keer hetzelfde zoekwoord. Als dat woord een aantal keer in je tekst terugkomt, merkt Google dat op, waardoor je hoger in de SERP zal komen te staan. Ook moet je gebruikmaken van de juiste headers en titels. Met een goede samenhang zul je na een tijdje hoger op de resultatenpagina komen te staan.
Wat is van belang om beter gevonden te worden op Google?
Het gebruik van zoekwoorden in tekst en titels;
Een goede Meta titel
Het gebruik van linkbuilding
Kwalitatief goede content
Je website heeft een laadsnelheid van onder een halve seconde
Het gebruik van afbeeldingen en het toepassen van alt-beschrijvingen
Hoe werkt SEO?
Er zijn een paar manieren hoe je er voor zorgt dat je website geoptimaliseerd is voor Google. Hieronder leggen we uit hoe dat precies werkt.
Zoekwoorden en zoekwoordenonderzoek voor Google
Door gebruik te maken van relevante zoekwoorden die je terug laat komen in je tekst, titels en afbeeldingen wordt je website beter vindbaar. Als je beter gevonden wilt worden op Google is het essentieel om te weten welke zoekwoorden je gaat gebruiken.
Maak gebruik van tools, zoals Semrush, SE ranking of Topvisor om te kijken welke zoekwoorden interessant zijn om op te scoren. Als je niet de juiste zoekwoorden gebruikt wordt het erg lastig om organisch gevonden te worden op Google. In die tools kun je bijvoorbeeld zien wat het volume van een zoekwoord is, dus hoe vaak er maandelijks op gezocht wordt. Maar ook hoeveel concurrenten gebruik maken van die zoekwoorden, daardoor kun je inschatten hoe lastig het is om gevonden te worden op die woorden. Het liefst heb je een zoekwoord met een hoog volume en met een lage concurrentie.
Ongeveer 70% van de zoekopdrachten zijn long-tail zoekopdrachten. Long-tail zijn zoekopdrachten met 3 of meer woorden, short-tail zoekopdrachten met minder dan drie woorden. Long-tail zoekopdrachten zijn vaak specifieker, wat het makkelijker maakt om hierop te scoren, deze hebben vaak wel een lager volume.
Het schrijven van SEO-proof content
Nadat je weet welke zoekwoorden je moet gaan gebruiken kan je aan de slag met typen. Je kunt gebruik maken van tools zoals Semrush om je daarbij te helpen. Wanneer je gaat schrijven is het handig om meteen rekening te houden met het verwerken van de zoekwoorden. Gebruik niet te vaak dezelfde woorden, Google gaat dat als spam zien. Een goede SEO-tekst heeft tussenkopjes, geef die tussenkopjes allemaal een titel en denk aan het gebruiken van headers (koppen).
Linkbuilding
Linkbuilding is heel belangrijk voor je SEO. Linkbuilding werkt op twee manieren, intern en extern. Interne linkbuilding is het verwerken van links in bijvoorbeeld een tekst op een website, op een bepaald woord plaats je een hyperlink die doorverwijst naar een relevante pagina. Bij externe linkbuilding wordt gebruikgemaakt van backlinks op andere websites of op Social Media die doorverwijzen naar jouw website.
Door linkjes te verwerken die verwijzen naar andere pagina’s van je website verbeter je je online zichtbaarheid. Plus dat je de lezers van je website door kan verwijzen naar een voor jou handige pagina, bijvoorbeeld om in een informatieve tekst een link te verwerken die overgaat naar een pagina waar de klant een bestelling kan plaatsen. Google beoordeelt je website constant, met een goede linkbuilding zul je hoger in de SERP komen.
Interne links
Interne linkbuilding houdt in dat je op je eigen webpagina links gebruikt die verwijzen naar andere pagina’s op je eigen website. Plaats op een aantal relevante woorden een hyperlink die doorverwijst naar een ander artikel of pagina. Hiermee vergroot je de kans dat ze je website verder gaan bekijken. Daarnaast kan Google zien dat je al eerder over gerelateerde onderwerpen hebt geschreven.
Externe links
Externe linkbuilding is het proces waarbij links naar een website worden verkregen vanaf andere websites. Dit kan op verschillende manieren gebeuren, zoals door gastbloggen. Het uitwisselen van links met andere websites en het gebruik van social media.
Een van de belangrijkste redenen om externe links naar een website te verkrijgen, is dat zoekmachines deze links beschouwen als "stemmen" voor de kwaliteit van de website. Hoe meer relevante en betrouwbare websites er naar een website verwijzen, hoe hoger de website in de zoekresultaten zal verschijnen. Dit kan leiden tot een grotere zichtbaarheid en meer traffic naar de website.
Hoe lang duurt het voor je resultaten kan meten?
Het duurt waarschijnlijk 4 tot 12 maanden voordat je echt resultaat ziet van jouw SEO inspanningen. Verschillende factoren spelen hier wel een rol in:
De hoeveelheid nieuwe content die upload op je website;
de autoriteit van je website (aantal backlinks + hoe lang je website bestaat).
de moeilijkheidsgraad van de zoekwoorden die je target.
de concurrentie in je branche.
de kwaliteit van je content.
8 Tips & tricks om beter gevonden te worden op Google
Kies de juiste zoekwoorden. Zorg dat je zoekwoorden relevant zijn, dat er voldoende volume op zit en het liefst ook niet te veel concurrentie. Probeer in je zoektocht naar zoekwoorden ook rekening te houden met synoniemen!
Gebruik minimaal 350 woorden per pagina. Google beoordeelt je website pas als een serieuze website als je per pagina meer dan 350 woorden hebt, anders wordt het als een soort spam gezien.
Maak gebruik van Headers H1, H2 en H3. Google leest als het ware mee met de headers om erachter te komen waar je tekst over gaat.
Zorg voor een passende titel die de lezer aanspreekt. Met de juiste titel trek je de aandacht van de lezer.
Schrijf gericht op de bezoeker en niet op Google. Hoe waardevoller jouw artikel, des te langer mensen blijven hangen, des te hoger jij in de resultaten van Google komt.
Plaats relevante afbeeldingen op je landingspagina of blog - Dit komt de leesbaarheid ten goede en maakt je content een stuk leuker of waardevoller.
Kies een goede meta description en SEO-title. Een SEO titel is de link waar je op klikt op de resultatenpagina. De meta description is het kleine stukje tekst daaronder, vaak wordt daar een kleine uitleg gegeven over wat er op de pagina te vinden is.
Schrijf regelmatig nieuwe content. Door het regelmatig verversen van de content blijf je Google attenderen op je website en word je opnieuw beoordeeld, daardoor blijf je organisch hoog in de SERP staan.
Wil je jouw bedrijf een boost geven? Laat je SEO uitbesteden!
Heb je geen tijd of niet de kennis om je SEO bij te houden, laat je SEO dan uitbesteden. Bij Dashed gaan we aan de slag om jouw website goed vindbaar te maken in Google. Dus, klaar voor een upgrade? Waar wacht je nog op, neem gerust contact met ons op!