In deze blog leggen we je haarfijn uit wat Mailchimp is, hoe het werkt, wat voor prijs je kan verwachten en welke voor- en nadelen Mailchimp met zich meebrengt.
Wat is Mailchimp en hoe gebruik je het?
Wat is Mailchimp?
Mailchimp is het grootste en meest gebruikte e-mail marketing platform ter wereld. Mailchimp is software die je in kunt zetten om mailinglijsten te onderhouden, nieuwsbrieven kunt maken en versturen, en automatische en gepersonaliseerde e-mail campagnes kunt opzetten.
Mailchimp is een laagdrempelige en gebruiksvriendelijke tool waarmee je makkelijk in contact blijft met jouw klanten.
Mailchimp is een essentieel hulpmiddel voor elk bedrijf dat waarde hecht aan het onderhouden van klanten en sterke relaties wil opbouwen. De gebruiksvriendelijkheid en de krachtige functies in Mailchimp hebben ervoor gezorgd dat het een van de populairste e-mail marketing platforms ter wereld is geworden.
Leuk om te weten: Mailchimp is tot 2.000 abonnees gratis te gebruiken!
Hoe werkt Mailchimp?
Je kent het wel: je vult je e-mail adres ergens in en geeft een organisatie toestemming om je te mailen. Vervolgens krijg je binnen de kortste keren een persoonlijke e-mail in je inbox van deze organisatie. Hoe toevallig is dat?!
Soms is het zo dat de e-mail een nieuwsbrief is, maar het kan ook een persoonlijk bericht zijn dat bedoeld is om je te triggeren om actie te ondernemen. De e-mail gemist? Of geen tijd gehad om de mail te lezen? Kans bestaat dat je een week later de e-mail (wellicht deels aangepast - bijvoorbeeld met andere subjectline) nogmaals ontvangt.
Deze vorm van e-mail marketing is precies waar je Mailchimp voor kunt gebruiken. Je kunt dit platform gebruiken om een bulk e-mails mee te sturen. Zo kun je veel klanten tegelijk bereiken. Best handig natuurlijk.
Met Mailchimp kun je makkelijk segmenten aanmaken om doelgerichte campagnes te versturen aan jouw ideale klantsegment. Zo voorkom je spam-klachten. Ook vergroot dit de relevantie van je e-mails en maak je een betere indruk op jouw doelgroep (potentiële klanten).
Waar gebruik je Mailchimp voor?
Simpel gezegd; Mailchimp kun je gebruiken voor e-mail marketing. Moet iedere onderneming e-mail marketing inzetten? Nee, zeker niet. Het is belangrijk om te bekijken waar jij als ondernemer, én jouw doelgroep (potentiële klanten) behoefte aan hebben.Wanneer je deze behoeften duidelijk hebt, kun je deze verwerken in een marketingstrategie. Zonder duidelijke boodschap, aanbod of toegevoegde waarde sla je de plank namelijk volledig mis. ‘’Mailen om te mailen’’ wil je vermijden, anders loop je het risico dat potentiële klanten geen aansluiting vindt en zich teleurgesteld uitschrijft van de mailinglijst.
De 5 voordelen van Mailchimp
Nu je een beter idee hebt gekregen van wat Mailchimp is en wat je ermee kan doen, hebben wij 5 voordelen van Mailchimp voor je op een rijtje gezet.
1. Automatiseer je e-mail marketing taken
Mailchimp maakt het heel eenvoudig om jouw e-mail marketing te automatiseren. Dit bespaart je flink wat tijd die kan je kan besteden aan andere aspecten van je bedrijf. Je kunt de geautomatiseerde mails plannen zodat ze op bepaalde tijden worden verstuurd naar je lijst met contacten. Zo weet je zeker dat jouw mails op het juiste moment bij de juiste persoon terecht komen.
2. Maak professioneel ogende e-mails
Mailchimp beschikt over sjablonen en ontwerptools die je helpen professioneel ogende e-mails te ontwerpen, die de aandacht van je lezers trekken. Je kunt met Mailchimp prachtige e-mails ontwerpen die aansluiten bij de huisstijl van je bedrijf, zonder dat je enige ontwerp ervaring in huis hebt. Klinkt niet slecht toch?
Daarnaast beschikt Mailchimp over een gebruiksvriendelijke editor, waardoor je eenvoudig afbeeldingen of video’s kunt toevoegen aan jouw e-mails. Ook handig om te weten; omdat Mailchimp beschikbaar voor ieder apparaat is, heb je overal toegang tot je account!
3. Volg de prestaties van je campagnes
Mailchimp biedt een aantal rapportage functies, die een groot voordeel bieden als het gaat om het bijhouden van de prestaties van jouw campagnes. Je kunt snel en overzichtelijk zien welke het beste presteren en op basis hiervan aanpassingen doorvoeren aan je e-mail campagnes. Zo zorg je dat jouw campagnes zo effectief mogelijk worden.
De rapportage functies kunnen je ook helpen om trends en patronen in de loop van tijd te herkennen. Dit kan ervoor zorgen dat je waardevolle inzichten krijgt in jouw klantenbestand. De rapportage functies van Mailchimp kunnen dus een uitstekend hulpmiddel zijn om de prestaties van jouw campagnes te verbeteren en kunnen je helpen je marketingbudget zo efficiënt mogelijk te gebruiken!
4. Betaalbaar voor bedrijven van alle groottes
Wanneer je kijkt naar Mailchimp als e-mailmarketing software, valt het al snel op dat het een erg betaalbare optie is. Mailchimp is namelijk gratis voor maximaal 2.000 contactpersonen.
Dat maakt het voor grote en kleine bedrijven die willen beginnen met e-mailmarketing natuurlijk erg aantrekkelijk! Ook integreert Mailchimp met een aantal populaire apps en diensten, waardoor het makkelijk te gebruiken is in combinatie met je andere favoriete tools.
5. Uitstekende klantenondersteuning
De medewerkers van de klantenservice van Mailchimp zijn snel te bereiken en (naar eigen zeggen) ook erg vriendelijk. Dus je hoeft niet bang te zijn om een vraag te stellen wanneer er bijvoorbeeld iets fout gaat bij het maken van de nieuwsbrief of wanneer er technische problemen optreden. Zij zullen altijd voor je klaar staan! (mits je contact zoekt onder hun werktijd natuurlijk ;)).
Daarnaast is er ook wat nuttige informatie terug te vinden op hun website, zoals: FAQ’s, instructievideo’s en gebruikershandleidingen.
De 3 nadelen van Mailchimp
Iedere software brengt een aantal nadelen met zich mee, dus ook Mailchimp. Om je hiervan op de hoogte te brengen hebben we de 3 nadelen van Mailchimp hieronder in een lijstje gezet.
1. Beperkte mogelijkheden
Mailchimp beschikt over een optie met marketing automation. Het nadeel van deze optie bij Mailchimp is dat deze volledig trigger based is. Dit betekent dat je zelf geen complexe scenario’s kunt bouwen, maar gebonden bent aan de 15 verschillende templates die Mailchimp biedt. Je kunt zelf dus geen proces bouwen. Ook kun je in je proces niet meer dan 1 lijst betrekken, terwijl je doelgroep soms uit verschillende lijsten bestaat.
2. Logo bij de gratis versie
Wanneer je gebruik maakt van de gratis versie van Mailchimp, is onderaan de mails die je verstuurd het logo van Mailchimp zichtbaar. Dit staat niet zo chique en kan ervoor zorgen dat de mails die jouw bedrijf hiermee verstuurd net wat minder professioneel overkomen.
3. Dubbele betalingen
Het laatste nadeel van Mailchimp is dat je dubbel betaald voor contacten die twee keer in je lijst staan. Daarnaast blijf je ook betalen voor inactieve contactpersonen. Dit is natuurlijk geen ramp als het enkelen zijn maar het is toch zonde als het er meer zijn dan je zelf in de gaten hebt.
Prijs Mailchimp
Wanneer je Mailchimp gratis wilt gebruiken kun je 12.000 e-mails versturen naar 2.000 abonnees. Dat is toch lekker meegenomen. Als je meer contacten wilt bereiken zal je wel wat moeten betalen. Hoeveel is dat precies? Om dat uit te rekenen zal je even naar de kostencalculator op de website van Mailchimp moeten gaan. Daar kun je zien hoeveel je moet betalen zodra je een aantal abonnees hebt bereikt.
Tip: zit je over de limiet maar wil je toch de gratis versie zolang mogelijk gebruiken? Verwijder dan oude abonnees uit de lijst, zo heb je ruimte voor meer! ;)
E-mail marketing uitbesteden?
Geen tijd? Of laat je e-mailmarketing liever over aan professionals? Neem dan gerust contact met ons op! Dan informeren we je verder over de mogelijkheden op gebieden als nieuwsbrieven en e-mail automations!