Social media blijft onverminderd groeien en lijkt geen grenzen te kennen. Daarom is het essentieel om op de hoogte te blijven van de nieuwste trends en ontwikkelingen op het gebied van social media. In deze blog zullen we de 7 voornaamste social media trends voor 2023 bespreken, zodat je als bedrijf goed voorbereid bent op wat er komen gaat!
7 social media trends - 2023
Dit zijn dé social media trends van 2023
Oké, laten we direct beginnen. Hieronder hebben we dé 7 social media trends van 2023 voor je op een rijtje gezet en bespreken we per trend de belangrijkste zaken die je moet weten.
1. Social media als zoekmachine
De manier waarop mensen, met name jongeren, naar informatie zoeken is enorm aan het veranderen. Google is en blijft voorlopig nog steeds de meest gebruikte zoekmachine wereldwijd, maar de opkomst van sociale media als zoekmachine is zeker een trend om in de gaten te houden.
Jongeren maken steeds meer gebruik van social media platforms zoals ‘Instagram’, ‘TikTok’ of ‘Twitter’ om informatie op te zoeken. Met name ‘TikTok’ wordt veel gebruikt als zoekmachine. Niet heel gek, gezien de enorme populariteit die het platform de laatste jaren heeft gekregen onder jongeren.
2. Short video’s
Als je weleens op Youtube, Instagram of TikTok hebt gezeten, heb je ze ongetwijfeld voorbij zien komen: Instagram Reels, Youtube Shorts of TikTok video’s. Deze korte filmpjes noemen we ‘short videos' en zijn de laatste jaren enorm populair geworden op social media platforms.
Wat maakt deze korte filmpjes zo populair? We krijgen tegenwoordig enorme hoeveelheden informatie naar ons hoofd gesmeten via social media. Ons brein kan dit niet allemaal verwerken en wil het liefst zo weinig mogelijk energie gebruiken. En dat is precies wat deze korte video's bieden.
Hubspot heeft een mooie visuele weergave gemaakt, waarin ze voorspellen dat korte video’s de komende jaren het hardst zullen blijven stijgen van alle marketing trends. Ze hebben de ROI (return on investment) gebruikt als variabele.
3. ‘Eerlijke’ content en BeReal
De vraag naar foto’s met onrealistische standaarden en filters is flink gedaald. Er is tegenwoordig juist meer behoefte aan ‘eerlijke’ of 'authentieke' content. Je ziet hierdoor ook dat steeds meer bedrijven vaker samenwerkingen aangaan met creators, in plaats van grote influencers.
Afgelopen jaren is er een nieuw platform ontstaan. Dit platform heeft deze behoefte herkend en is direct in dit gat gesprongen. We hebben het natuurlijk over ‘BeReal’. Het concept van BeReal is simpel: Je krijgt iedere dag op een bepaald tijdstip een melding en dan ‘moet’ je een foto maken. Hierdoor krijg je foto’s die echt in het ‘nu’ zijn gemaakt.
Momenteel biedt BeReal nog geen mogelijkheden voor bedrijven om te adverteren, dus is het voor bedrijven nog niet interessant.
4. Interactie is de sleutel voor het algoritme
Door de veranderingen op gebied van adverteren en privacy wordt het steeds lastiger om nauwkeurig te targetten op je doelgroep. Hierdoor wordt de focus steeds meer gelegd op de interactie en betrokkenheid bij social media posts. Wat houdt dat in?
Omdat het moeilijker wordt om te targetten op persoonlijke voorkeuren en profielen, moeten er andere oplossingen worden gevonden om je doelgroep te bereiken. Een mogelijke manier om dit te doen, is door te retargeten op basis van interacties.
In het kort: Mensen targeten op basis van eerdere interacties die zij met je content zijn aangegaan. Hiermee bedoelen we mensen die al eerder jouw social media posts hebben geliked, erop hebben gereageerd of een post hebben gedeeld.
5. Adverteren op TikTok
In de voorgaande trends zagen we al dat korte video's en de focus op interactie enorm belangrijk zijn geworden in 2023. Laat er nu één platform zijn, dat kampioen is in beide facetten… TikTok! Hoewel veel bedrijven op gebied van marketing hun vingers nog niet durven te branden aan TikTok, liggen er wel ontzettend veel kansen. Afgelopen jaar alleen is TikTok in Nederland al met 75% gegroeid.Dat zijn wel 3 miljoen downloads!
Het is enorm zonde dat TikTok zo weinig door bedrijven wordt gebruikt, want de combinatie van het interactieve karakter dat TikTok heeft, met het grote aantal (jongere) gebruikers maakt het een potentieel goudmijntje. Wel is het zo dat de doelgroep niet is weggelegd voor ieder bedrijf. Het grootste deel van de gebruikers zijn namelijk jongeren tot eind 20.
6. Edutainment
Edutainment, wat een raar woord denk je misschien. Maar, als je weet waar het voor staat, dan klinkt het best logisch. Edutainment is een combinatie van educatie en entertainment, en is de laatste jaren enorm gestegen qua populariteit. Edutainment content werd eerder voornamelijk gericht op kinderen, maar de laatste jaren wordt het ook gericht op volwassenen.
Op social media platforms, zoals Instagram, Facebook en TikTok zie je steeds meer leerzame content, met een grappige ondertoon. Veel jongeren gebruiken TikTok dan ook als informatiebron in tegenstelling tot Google. Op deze manier komen zij aan informatie, terwijl het ook nog eens vermakelijk is.
7. AR/VR en de metaverse
De Metaverse, het meest gehypte marketingbegrip van 2022. Maar wat is het eigenlijk? De meeste marketeers hebben geen idee. Laten we daarom stoppen met te veel nadruk te leggen op deze mysterieuze term.
De hype is gebaseerd op de technologische vooruitgang van AR en VR, van 2D-websites naar 3D AR/VR-verrijkte 'spaces'. Alleen, net als met QR-codes, zal de mainstream pas gebruik maken van deze technologie wanneer het een standaardfunctie is op veel gebruikte apparaten.
Om vroeg te kunnen profiteren van deze toekomstige trend, zou je al kunnen beginnen met het testen van AR- en VR- content rondom je bedrijfscontent. Zo sta jij voor in de rij als het straks ontploft qua populariteit.
Hulp nodig met je socials? Get Dashed!
Kan jij door de bomen het bos niet meer zien door al die social media trends? Onze online marketeers staan voor je klaar! Met onze kennis en ervaring op gebied van online marketing, kunnen we jouw social media nieuw leven inblazen.
Wacht niet langer en neem contact met ons op, dan zetten wij de koffie alvast klaar ;).